
***نسیم معرفت***
بسم الله الرحمن الرحیم
تفسیر آیه 78 از سوره نَحل + (ابزار شناخت)
وَ اللَّهُ أَخْرَجَکُم مِّن بُطونِ أُمَّهَتِکُمْ لا تَعْلَمُونَ شیْئاً وَ جَعَلَ لَکُمُ السمْعَ وَ الأَبْصرَ وَ الأَفْئِدَةَلَعَلَّکُمْ تَشکُرُونَ(سوره نَحل آیه 78)
ترجمه:
و خداوند شما را از شکم مادران خارج نمود در حالى که هیچ نمىدانستید ، اما براى شما گوش و چشم و عقل قرار داد ، تا شکر نعمت او را بجا آورید.
انواع نعمتهاى مادى و معنوى
بار دیگر قرآن به عنوان یک درس توحید و خداشناسى به مساله نعمت هاى گوناگون پروردگار باز مى گردد ، و در این بخش از نعمتها نخست به نعمت علم و دانش و ابزار شناخت اشاره کرده ، مىگوید : خداوند شما را از شکم مادران بیرون فرستاد در حالى که هیچ نمىدانستید ( وَ اللَّهُ أَخْرَجَکُم مِّن بُطونِ أُمَّهَتِکُمْ لا تَعْلَمُونَ شیْئاً) . البته در آن محیط محدود و تاریک و وابسته ، این جهل و بى خبرى قابل تحمل بود ، ولى به هنگامى که در فراخناى این عالم پهناور گام گذاردید ، دیگر ادامه آن جهل امکان پذیر نبود ، لذا ابزار درک حقایق و شناخت موجودات ، یعنى گوش و چشم و عقل در اختیار شما گذارد ( وَ جَعَلَ لَکُمُ السمْعَ وَ الأَبْصرَ وَ الأَفْئِدَةَ). تا این نعمتهاى بزرگ را درک کنید ، و حسّ شکرگزارى شما در برابر بخشنده اینهمه موهبت تحریک گردد شاید شکر او را بجاى آورید (لَعَلَّکُمْ تَشکُرُونَ).
در اینجا به چند نکته باید توجه کرد :
1 -انسان در آغاز هیچ علمى نداشت
این آیه به وضوح مىگوید انسان در آغاز تولد ، مطلقا علمى نداشته ، بنابر این هر چه کسب کرده بعد از تولد و بوسیله ابزارى که خدا در اختیارش قرار داده بوده است. در اینجا این سؤال پیش مىآید که چگونه قرآن مىگوید به هنگام خارج شدن از محیط جنین هیچ چیز نمىدانستید در حالى که ما داراى یک سلسله علوم فطرى هستیم ، مانند آگاهى از توحید و خداشناسى و همچنین مسائل بدیهى ( مثل عدم اجتماع نقیضین و یا اینکه مثلا کل از جزء بزرگتر است و یا در مسائل اجتماعى و اخلاقى مانند حُسن عدالت و قبح ظلم ، و امثال اینها ) همه اینها علومى هستند که در نهاد ما از آغاز قرار داشته و با ما از مادر متولد شده است ، پس چگونه قرآن مىگوید در آغاز تولد هیچ نمىدانستید . آیا حتى علم ما به وجود خویشتن که علم حضورى محسوب مىشود نیز وجود نداشت و از طریق سمع و بصر و افئده ( گوش و چشم و عقل ) بدست آمد ؟ در پاسخ این سؤال مىگوئیم : بدون شک حتى این علوم بدیهى و ضرورى و فطرى در آن لحظه به صورت فعلیت در انسان نبود ، تنها استعداد و قوه آن در نهاد آدمى وجود داشت ، و به تعبیر دیگر ، ما ، در لحظه تولد از همه چیز غافل بودیم حتى از خویشتن خویش ، ولى درک بسیارى از حقایق به صورت بِالقُوَّه در ما نهفته بود ، کم کم چشم ما قدرت بینائى پیدا کرد و گوش قدرت شنوائى ، و عقل قدرت درک و تجزیه و تحلیل یافت و ما از این مواهب سه گانه الهى ( گوش و چشم و عقل ) بهره مند شدیم ، نخست تصورات بسیارى از اشیاء را از طریق حس درک کردیم ، و آنرا به عقل سپردیم سپس از آنها مفاهیم کلى ، و کلّى تر ، ساختیم و از طریق تعمیم و تجرید به حقایق عقلى دست یافتیم. قدرت تفکر ما به جائى مىرسد که از خویشتن ، به عنوان یک علم حضورى ، آگاه مىشویم ، سپس علوم و دانشهائى که بصورت بِالقُوَّه در نهاد ما بود ، جان مىگیرد و فعلیت پیدا مىکند ، و ما این علوم بدیهى و ضرورى را پایه اى قرار مىدهیم براى شناخت علوم نظرى و غیر بدیهى . بنابر این عمومیت و کلیت آیه که مىگوید : در آغاز تولد هیچ نمىدانستید تخصیص و استثنائى بر نداشته است.
2 -نعمت ابزار شناخت
بدون شک هرگز عالم خارج به درون وجود ما راه نمىیابد ، بلکه تصویر و ترسیم و اَشکالى از آن با وسائلى در روح ما نقش مىبندد ، و به این ترتیب همیشه شناخت ما نسبت به جهان خارج به وسیله ابزارى صورت مىگیرد که از همه مهمتر سمع و بصر ( چشم و گوش ) است . این ابزار آنچه را از خارج دریافته اند به ذهن و فکر ما منتقل مىسازند و ما با نیروى عقل و اندیشه آنرا در مىیابیم و به تجزیه و تحلیل آن مىپردازیم : به همین دلیل در آیه فوق ، پس از بیان عدم آگاهى مطلق انسان به هنگام گام نهادن در این جهان ، مىفرماید : خداوند چشم و گوش و دل را در اختیارتان گذاشت تا حقایق هستى را دریابید. و اگر مى بینیم نخست از گوش نام مىبرد و سپس از چشم ، با اینکه چشم ظاهرا دایره فعالیت وسیعترى دارد شاید به خاطر آنست که در نوزاد نخست فعالیت گوش شروع مىشود و بعد از مدتى چشمها قدرت دید را پیدا مىکنند ، زیرا چشم در عالم رَحِم مادر که تاریکى مطلق بر آن حکومت مىکند در آغاز تولد آمادگى براى پذیرش اَشِعَّه نور ندارد . و به همین دلیل بعد از تولد غالبا بسته است ، تدریجا به نور عادت مىکند ، و قدرت دید در آن زنده مىشود ، در حالى که گوش انسان به اعتقاد بعضى حتى در «عالم جنین» کم و بیش قدرت شنوائى دارد و آهنگ قلب مادر را مىشنود و به آن عادت مىکند ! از این گذشته انسان با چشم ، تنها امور حسّى را مى بیند در حالى که گوش وسیله اى است براى تعلیم و تربیت در همه زمینه ها ، زیرا از طریق شنیدن کلمات به همه حقایق اعم از آنچه در دائره حس است و آنچه بیرون از دائره حس آشنا مىگردد ، در حالى که چشم این وسعت عمل را ندارد ، درست است که انسان با خواندن کلمات از طریق چشم مىتواند به این مسائل آشنا شود اما مىدانیم خواندن و سواد در مورد همه انسانها جنبه عمومى ندارد ، در حالى که شنیدن کلمات عمومى است . اما اینکه چرا سَمع به صورت مفرد ذکر شده و اَبصار ( جمع بَصَر ) به صورت جمع ؟ دلیل آنرا در جلد اول تفسیر نمونه ذیل آیه 7 سوره بقره بیان کرده ایم. [خَتَمَ اللَّهُ عَلى قُلُوبِهِمْ وَ عَلى سَمْعِهِمْ وَ عَلى أَبْصارِهِمْ غِشاوَةٌ وَ لَهُمْ عَذابٌ عَظِيمٌ . خداوند بر دلها و برگوش آنان مهر زده و بر چشمانشان پردهاى است و براى آنان عذابى بزرگ است. ] .
در آیه فوق مانند بسیارى دیگر از آیات قرآن ، قلب و بصر به صورت جمع ( قُلوب و اَبصار ) آمده ولى سمع همه جا در قرآن به صورت مفرد ذکر شده است این تفاوت حتما نکتهاى دارد ، نکته آن چیست ؟ پاسخ : درست است که کلمه سمع در قرآن همه جا بصورت مفرد آمده و بصورت جمع ( اَسماع ) نیامده است ولى قلب و بصر گاهى بصورت جمع مانند آیه فوق و گاهى بصورت مفرد مانند آیه 23 سوره جاثیه آمده است : ( وَخَتَمَ عَلَى سَمْعِهِ وَقَلْبِهِ وَجَعَلَ عَلَى بَصَرِهِ غِشَاوَةً ) . عالم بزرگوار مرحوم شیخ طوسى در تفسیر تبیان از یکى از ادباى معروف چنین نقل مىکند که : علت مفرد آمدن سمع ممکن است یکى از دو چیز باشد : نخست : اینکه سمع گاهى بعنوان اسم جمع بکار میرود و مىدانیم که در اسم جمع معنى جمع افتاده و نیازى به جمع بستن ندارد. دیگر : اینکه سمع مىتواند معنى مصدرى داشته باشد و مىدانیم مصدر دلالت بر کم و زیاد هر دو مىکند و نیازى به جمع بستن ندارد. بعلاوه مىتوان وجه ذوقى و علمى دیگرى براى این تفاوت گفت و آن اینکه : تنوع ادراکات قلبى و مشاهدات با چشم نسبت به مسموعات فوق العاده بیشتر است و بخاطر این تفاوت قلوب و ابصار بصورت جمع ذکر شده ولى سمع بصورت مفرد آمده است. در فیزیک جدید نیز مى خوانیم امواج صوتىِ قابل استماع ، تعداد نسبتا محدودى است و از چندین ده هزار تجاوز نمىکند [حداکثر 20،000 هِرتز = 20 کیلوهِرتز] ، در حالیکه امواج نورها و رنگ هائى که قابل رؤیت هستند از میلیون ها مىگذرد ( دقت کنید).
این نکته نیز قابل توجه است که فؤاد گرچه به معنى قلب ( عقل ) آمده است ، ولى این تفاوت را با قلب دارد ، که در معنى فؤاد ، جوشش و افروختگى و یا به تعبیر دیگر تجزیه و تحلیل و ابتکار افتاده است.
راغب در مفردات مىگوید : اَلفُؤادُ کَالقَلبِ لکِنَّ یُقالُ لَهُ فُؤادُُ اِذا اُعتُبِرَ فیه مَعنَى التَفَؤُّدِ اى اَلتَّوَقُّد : فُؤاد مانند قلب است ، و لکن این کلمه در جائى گفته مىشود که افروختگى و پختگى در آن منظور باشد و مُسلّما این موضوع پس از تجربه کافى به انسان دست مىدهد ، و به هر حال گرچه ابزار شناخت منحصر به این دو ، یا این سه ، نیست ولى مُسلَّما مهمترین ابزار همین ها است . زیرا علم انسان یا از طریق تجربه حاصل مىشود یا استدلالات عقلى اما تجربه بدون استفاده از چشم و گوش امکان ندارد ، و اما استدلالات عقلى از طریق فؤاد یعنى عقل صورت مىگیرد.
3 -تا شکر او را بجاى آورید (لَعَلَّکُمْ تَشکُرُونَ)
از آنجا که نعمت ابزار شناخت برترین نعمتى است که به انسان داده شده است ، چرا که نه تنها با چشم و گوش ، آثار خدا را در پهنه هستى مى نگرد و سخنان رهبران الهى را مىشنود و با دل درک و تجزیه و تحلیل مىکند ، بلکه در زندگى مادى او نیز هر گونه پیشرفت و ترقى و تکامل مرهون این سه وسیله است ، لذا بلافاصله بعد از آن با جمله(لَعَلَّکُمْ تَشکُرُونَ) اهمیت این سه موضوع را یادآور مىشود ، یعنى این وسائل را به شما داد تا عالم و آگاه شوید و سپس شکر اینهمه آگاهى و علم و دانش که بزرگترین امتیاز شما از حیوانات است بجاى آورید ، و بدون شک هیچ انسانى قادر بر اداى شکر این سه نعمت بزرگ نیست جز اینکه عذر تقصیر به درگاه خدا آورد ! .
تفسیر نمونه ج : 11ص : 335 .
** تنظیم توسّط استاد سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی
http://www.andisheqom.com/public/application/index/viewData?c=8301&t=article
http://nasimemarefat.parsiblog.com/
وبگاه نسیم معرفت درخدمت شما
***نسیم معرفت***
************************************
************************************
************************************
خَتَمَ اللَّهُ عَلى قُلُوبِهِمْ وَ عَلى سَمْعِهِمْ وَ عَلى أَبْصارِهِمْ غِشاوَةٌ وَ لَهُمْ عَذابٌ عَظِيمٌ + سوره بقره آیه 7
خداوند بر دلها و برگوش آنان مهر زده و بر چشمانشان پردهاى است و براى آنان عذابى بزرگ است.
نکته ها
مُهر بدبختى كه خداوند بر دل كفّار مىزند، كيفر لجاجتهاى آنان است. چنانكه مىخوانيم: «يَطْبَعُ اللَّهُ عَلى كُلِّ قَلْبِ مُتَكَبِّرٍ جَبَّارٍ» «2» خدا بر دل افراد متكبّر و ستمپيشه، مهر مىزند. و در آيه 23 سورهى جاثيه نيز مىخوانيم: خداوند بر دل كسانى كه با علم و آگاهى به سراغ هواپرستى مىروند مهر مىزند. بنابراين مهر الهى نتيجهى انتخاب بدِ خود انسان است، نه آنكه يك عمل قهرى و جبرى از طرف خدا باشد.
مراد از قلب در قرآن، روح و مركز ادراكات است. سه نوع قلب را قرآن معرّفى مىكند:
1. قلب سليم، 2. قلب منيب، 3. قلب مريض.
ويژگىهاى قلب سليم
الف: قلبى كه جز خدا در آن نيست. «ليس فيه احد سواه» «3»
ب: قلبى كه پيرو راهنماى حقّ، توبه كننده از گناه و تسليم حقّ باشد. «4»
ج: قلبى كه از حبّ دنيا، سالم باشد. «5»
د: قلبى كه با ياد خدا، آرام گيرد. «6»
ه: قلبى كه در برابر خداوند، خاشع است. «7»
«1». در آيهى 103 سوره يوسف مىفرمايد: «وَ ما أَكْثَرُ النَّاسِ وَ لَوْ حَرَصْتَ بِمُؤْمِنِينَ» هر چند آرزومند و حريص باشى، بسيارى از مردم ايمان نخواهند آورد.
«2». غافر، 35.
«3». نورالثقلين، ج 4، ص 57.
«4». نهجالبلاغه، خطبه 214.
«5». تفسير صافى.
«6». فتح، 4.
«7». حديد، 16.
جلد 1 - صفحه 54
البتّه قلب مؤمن، هم با ياد خداوند آرام مىگيرد و هم از قهر او مىترسد. «إِذا ذُكِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ» «1» همانند كودكى كه هم به والدين آرام مىگيرد و هم از آنان حساب مىبرد.
ويژگىهاى قلب مريض
الف: قلبى كه از خدا غافل است ولايق رهبرى نيست. «لا تُطِعْ مَنْ أَغْفَلْنا قَلْبَهُ» «2»
ب: دلى كه دنبال فتنه و دستاويز مىگردد. «فَأَمَّا الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ ما تَشابَهَ مِنْهُ ابْتِغاءَ الْفِتْنَةِ» «3»
ج: دلى كه قساوت دارد. «جَعَلْنا قُلُوبَهُمْ قاسِيَةً» «4»
د: دلى كه زنگار گرفته است. «بَلْ رانَ عَلى قُلُوبِهِمْ ما كانُوا يَكْسِبُونَ» «5»
ه: دلى كه مُهر خورده است. «طَبَعَ اللَّهُ عَلَيْها بِكُفْرِهِمْ» «6»
ويژگى قلب منيب
قلب منيب، آن است كه بعد از توجّه به انحراف وخلاف، توبه وانابه كرده و به سوى خدا باز گردد. ويژگى بارز آن تغيير حالات در رفتار وگفتار انسان است.
خداوند در آيات قرآنى، نه ويژگى براى قلب كفّار بيان كرده است:
الف: انكار حقايق. «قُلُوبُهُمْ مُنْكِرَةٌ» «7»
ب: تعصّب. «فِي قُلُوبِهِمُ الْحَمِيَّةَ» «8»
ج: انحراف و گمراهى. «صَرَفَ اللَّهُ قُلُوبَهُمْ» «9»
د: قساوت و سنگدلى. «فَوَيْلٌ لِلْقاسِيَةِ قُلُوبُهُمْ» «10»
ه: موت. «لا تُسْمِعُ الْمَوْتى» «11» و: آلودگى و زنگار. «بَلْ رانَ عَلى قُلُوبِهِمْ» «12»
«1». انفال، 2.
«2». كهف، 28.
«3». آلعمران، 7.
«4». مائده، 13.
«5». مطففين، 14.
«6». نساء، 155.
«7». نحل، 22.
«8». فتح، 26.
«9». توبه، 127.
«10». زمر، 22.
«11». روم، 52.
«12». مطففين، 14.
جلد 1- صفحه 55
ز: مرض. «فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ»
ح: ضيق. «يَجْعَلْ صَدْرَهُ ضَيِّقاً»
ط: طبع. «طَبَعَ اللَّهُ عَلَيْها بِكُفْرِهِمْ»
قلب انسان، متغيّر و تأثيرپذير است. لذا مؤمنان اينچنين دعا مىكنند: «رَبَّنا لا تُزِغْ قُلُوبَنا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنا» خدايا! دلهاى ما را بعد از آنكه هدايت نمودى، منحرف مساز.
امام صادق عليه السلام فرمودند: اين جمله (آيه) را زياد بگوييد و خود را از انحراف ايمن و درامان ندانيد.
پیام ها
1- درك نكردن حقيقت، شايد بالاترين كيفرهاى الهى است. «خَتَمَ اللَّهُ عَلى قُلُوبِهِمْ»
2- كفر و الحاد، سبب مهر خوردن دلها و گوشهاست. «الَّذِينَ كَفَرُوا ... خَتَمَ اللَّهُ»
3- در اثر پافشارى بر كفر، امتيازات اساسى انسان (درك حقايق و واقعيّات) سلب مىشود. «الَّذِينَ كَفَرُوا ... خَتَمَ اللَّهُ»
4- كيفر الهى، متناسب با عمل ماست. «الَّذِينَ كَفَرُوا ... خَتَمَ اللَّهُ»
آرى، جزاى كسى كه حقّ را فهميد وبر آن سرپوش گذاشت، آن است كه خدا هم بر چشم، گوش، روح و فكرش سرپوش گذارد. در واقع انسان، خود عامل بدبختى خويش را فراهم مىكند. چنانكه امام رضا عليه السلام فرمود: مُهر خوردن، عقوبت كفر آنهاست.
************************************
# سردار دلها شهید حاج قاسم سلیمانی کِرمانی : اصول انقلاب، قبول اصل ولایت فقیه است. نه صرفاً بگوییم ما تابع ولایت فقیه هستیم، ما باید حکمت و تشخیص و ترسیم رهبری را توجه کنیم
************************************
فُرو رفتن در گناهان زِشت تر و بَدتر از فرورفتن در چاهِ فاضلابی است که مَملوّ از مَدفُوعاتِ انسانی است
** از استاد سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی
************************************************
*** به گزارش جهان نیوز + به گزارش جهان نیوز+کلیک کنید +
** بنده 627 خانه برای محرومین در رشت ساختم(بیانات از آیت الله زین العابدین قربانی گیلانی لاهیجی . 1397)
** شناخت اجمالی از حضرت حجت الاسلام شهید محمد علی ادیب لاهیجی کوشالی دِهشالی گیلانی+http://saadatmirghadimha.rzb.ir/post/100+سایت سعادت میرقدیم ها یا دانش پیما+استاد سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+
************************************
http://baharezendegim.blogfa.com/category/749+شُعَراء+شعر+فغفور لاهیجی
** حجت الاسلام استاد مُحسن قرائتی : ایمان به معاد ، قوىترین عامل تقواست. «وَ اتَّقُوا اللَّهَ وَ اعْلَمُوا أَنَّکُمْ إِلَیْهِ تُحْشَرُونَ .سوره بقره آیه203 »
**مراسم تشییع و تدفین عالم ربّانی
شهید
محمّد علی ادیب لاهیجی دِهشالی کوشالی گیلانی+https://www.aparat.com/v/avfgy5h + خبرنگار لاهیجان : رحمان عبداللهی+خبرنگار لاهیجان+کلیک کنید+کلیپ)
**مراسم تشییع و تدفین عالم ربّانی شهید
محمّد علی ادیب لاهیجی دِهشالی کوشالی گیلانی+https://www.aparat.com/v/avfgy5h + خبرنگار لاهیجان : رحمان عبداللهی+خبرنگار لاهیجان+کلیک کنید+کلیپ)
https://www.hawzahnews.com/news/1174650/%D8%AA%D8%B3%D9%84%DB%8C%D8%AA-%D8%A2%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D8%A7%D8%B9%D8%B1%D8%A7%D9%81%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D9%85%D8%B1%D8%AF%D9%85-%D9%84%D8%A7%D9%87%DB%8C%D8%AC%D8%A7%D9%86+ پیام تسلیت حجت الاسلام اعرافی مدیر حوزه های علمیه به مناسبت شهادت عالم ربانی حجت الاسلام شهید محمد علی ادیب لاهیجی کوشالی دِهشالی گیلانی+خبرگزاری رسمی حوزه+14 مرداد 1403+
http://nasimemarefat.parsiblog.com/Posts/5759/+قتل یک عالم ربانی در شهر لاهیجان+حجت الاسلام شهید محمد علی ادیب لاهیجی دِهشالی کوشالی گیلانی+درتاریخ 9مرداد 1403+نسیم معرفت+استاد سید اصغرسعادت میرقدیم لاهیجی+کلیک کنید+
** اشعاری از آیت الله شیخ حیدر صادق یعقوبی+نسیم معرفت+سعادت میرقدیم لاهیجی+http://nasimemarefat.parsiblog.com/Posts/5473/+
** اشعاری از آیت الله شیخ حیدر صادق یعقوبی+https://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=20859+پایگاه اندیشوران حوزه+
** آیاولایت فقیه انتصابی تشریعی الهی است یاانتخابی اعتباری مردمی ؟!!+آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+http://nasimemarefat.parsiblog.com/Posts/5235/ ++؟!
*
**
* گُزیده هایی از سخنان آیت الله اکبر هاشمی بَهرمانی رفسنجانی+آیت الله هاشمی کیست؟!!! +http://saadatmirghadimha.rzb.ir/post/91+سایت سعادت میرقدیم ها یا دانش پیما+کلیک کنید+
** گُزیده هایی از سخنان آیت الله اکبر هاشمی بَهرِمانی رفسنجانی+آیت الله هاشمی رفسنجانی کیست ؟!!!+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی+استادسیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی+1402+http://hakim-askari.rozblog.com/post/761 .+کلیک کنید+!
*باریک بینی های مضرو تفرقه افکنانه و وحدت شکن+نسیم معرفت+به قلم آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+دی ماه 1395+سال رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی+http://nasimemarefat.parsiblog.com/Posts/4381/+
http://nasimemarefat.parsiblog.com/Posts/3925/+نسیم معرفت+آیا ازنظر اسلام مردان برزنان برتری دارند؟!!+آیت الله سیداصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+http://nasimemarefat.parsiblog.com/ .+کلیک کنید! .
***موضوعات و عناوین اخلاقی و تربیتی و اجتماعی و اعتقادی و حدیثی.+آیت الله سیداصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+https://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=15567 .+پایگاه اندیشوران حوزه..
*** قرآن پیمان نامه الهی است+http://nasimemarefat.parsiblog.com/Posts/3355/.وبلاگ نسیم معرفت-سعادت.+کلیک کنید .
** متن وصیتنامه سردار دل ها شهید حاج قاسم سلیمانی+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی +http://hakim-askari.rozblog.com/post/597 .+ کلیک کنید .
*** عشقنامه+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیج+پایگاه اندیشوران حوزه+http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=17444ه+کلیک کنید+
*** قرآن کتابی پراز خیر وبرکت+ کتابخانه اینترنتی آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+پایگاه اندیشوران حوزه +http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=2252 +کلیک کنید .
*** برخی از عُلَمای گیلان(اسامی برخی از عُلَمای گیلان)تصاویر+https://sam-rasht.blogsky.com/1402/09/30/post-1331/%D8%B9%D9%84%D9%85%D8%A7%DB%8C-%DA%AF%DB%8C%D9%84%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B3%D8%A7%D9%85%DB%8C-%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D9%88%DB%8C%D8%B1+کلیک کنید+کلیک کنید+ -
** نوشتارهای تخریبی و تنگ نظرانه سایت به اصطلاح رنگ ایمان بر ضدّ حضرت آیت الله زین العابدین قربانی لاهیجی گیلانی + سایت حکیم عسکری رو کلیک بفرمایید.....
** نوشتارهای تخریبی و تنگ نظرانه سایت به اصطلاح رنگ ایمان بر ضدّ حضرت آیت الله زین العابدین قربانی لاهیجی گیلانی + سایت حکیم عسکری رو کلیک بفرمایید.....
**پروژه تجاری آدینه رشت و سخنان آیت الله زین العابدین قربانی گیلانی+نسیم معرفت+کلیک
** سخنان آیت الله قربانی درروز معارفه نماینده ولی فقیه جدیدِگیلان+نسیم معرفت+کلیک
**ساخت627 خانه برای محرومین توسط آیت الله زین العابدین قربانی گیلانی+دیارمیرزا+کلیک
**آیت الله قربانی باعث افتخارگیلان هستند(دکترمصطفی سالاری استاندارگیلان+دیارمیرزا+کلیک
** آیت الله قربانی ازبرکات نظام هستند(حجت الاسلام حاج علی اکبری)+دیارمیرزا+کلیک
** بنده 627 خانه برای محرومین در رشت ساختم(بیانات از آیت الله زین العابدین قربانی گیلانی لاهیجی . 1397)