
*** فضلیت مولا علی( ع) از دیدگاه اِبْنِ صَبّاغ مالِکی و مرحوم طبرسی
** اِبْنِ صَبّاغ مالِکی (مُتَوَفّای 855 ه.ق) در کتاب «اَلفُصُولُ المُهِمَّةِ فِی مَعرِفَةِ الأَئِمَّةِ» در باره فضیلت و منزلت مولا امیرالمؤمنین علی (عَلَیهِ السَّلامُ) مینویسد :
وُلِدَ عَلِیُُّ (عَلَیهِ السَّلامُ) بِمکَّةَ الْمُشَرّفَةِ بِداخِلِ بَیْتِ الْحَرامِ فی یَوْمِ الْجُمُعَةِ الثَّالِثَ عَشَرَ مِنْ شَهْرِاللّهِ الْأَصَمِّ رَجَبِ الفَردِ سَنَةَ ثَلاثینَ مِنْ عامِ الْفیلِ قَبل َ الهِجرَةِ بِثَلاثِِ وَ عِشرینَ سَنَةََ وَ قیل بِخَمسِِ وَ عِشرینَ ، وَ قَبلَ المَبعَثِ بِاِثنَی عَشَرَةَ سَنَةِِ ، وَ قِیلَ بِعَشرِ سِنینَ وَ لَمْ یُولَدْ فِی الْبَیْتِ الْحَرامِ قَبْلَهُ اَحَدٌ سِواهُ وَ هِیَ فَضیلَةٌ خَصَّهُ اللّهُ تَعالَی بِها اِجْلالاً لَهُ وَ اِعْلاءً لَمَرْتَبَتِهِ وَ اِظْهاراََ لِتَکرِمَتِهِ .
حضرت على (عَلَیهِ السَّلامُ) در مکّه مُشرَّفه در داخل بیت الحرام (درون کعبه) در روز جمعه سیزدهم ماه خدا یعنى ماه رجب که به آن اَصَمّ و رَجَبُ الفَرد می گویند (ماه رجب با اوصاف و نامهای دیگری نیز خوانده شده است از جمله اینکه به این ماه «رَجَبُ الفَرد» می گویند زیرا که از سه ماه حرام دیگر که به دنبال هم و پی در پی واقع شدهاند یعنی ذِی القَعدَه، ذِی الحِجَّه و مُحرَّم مُنفَرِد و جدا می باشد و نیز به این ماه اَصَمّ می گویند . پیامبر اکرم (ص) در باره اینکه چرا به ماه رجب اَصَمّ گفته می شود فرمودند : ... وَ یُقالُ الاصَمُّ لِاَنَّهُ نُهِیَ فیهِ عَن قِتالِ المُشرکینَ وَ هُوَ مِنَ الشُّهورِ الحُرُم. و ماه رجب را اَصَمّ میگویند زیرا که در این ماه از جنگ با مُشرکان نهی شده است و این ماه از ماه های حرام است لذا جنگ در آن ممنوع است. ) ، در سى ام عامُ الفیل (سال فیلِ اَبرَهَه) و بیست و سه سال و یا طبق قولی 25 سال پیش از هجرت و دوازده سال و یا طبق قولی ده سال قبل از بعثت پیامبر اکرم (صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ) به دنیا آمد و قبل از او هیچکس در بیت الحرام و کعبه متولد نشد ، و این فضیلتى است که خداوند به جهت اِجلال و بزرگداشت و بالا بردن مقام و مرتبه و اظهار کرامت او برای جهانیان مخصوص آن بزرگوار کرده است
* مَنبَع : کتاب «اَلفُصُولُ المُهِمَّةِ فِی مَعرِفَةِ الأَئِمَّةِ» از اِبْنِ صَبّاغ مالِکی (مُتَوَفّای 855 ه.ق)، ج1 ص171 .
** مرحوم طبرسی نیز در باره فضیلت علی (عَلَیهِ السَّلامُ) می نویسد :
وُلِدَ بِمَکَّةَ فِی الْبَیْتِ الْحَرَامِ یَوْمَ الْجُمُعَةِ الثَّالِثَ عَشَرَ مِنْ شَهْرِ اللَّهِ الْأَصَمِّ رَجَبٍ بَعْدَ عَامِ الْفِیلِ بِثَلَاثِینَ سَنَةً وَ لَمْ یُولَدْ قَطُّ فِی بَیْتِ اللَّهِ تَعَالَى مَوْلُودٌ سِوَاهُ لَا قَبْلَهُ وَ لَا بَعْدَهُ وَ هَذِهِ فَضِیلَةٌ خَصَّهُ اللَّهُ تَعَالَى بِهَا إِجْلَالًا لِمَحَلِّهِ وَ مَنْزِلَتِهِ وَ إِعْلَاءً لِقَدْرِهِ.
مولا علی (عَلَیهِ السَّلامُ) در روز جمعه، در سیزدهم ماه رجب که به آن اَصَمّ نیز می گویند [ پیامبر اکرم (ص) در باره اینکه چرا به ماه رجب اَصَمّ گفته می شود فرمودند : ... وَ یُقالُ الاصَمُّ لِاَنَّهُ نُهِیَ فیهِ عَن قِتالِ المُشرکینَ وَ هُوَ مِنَ الشُّهورِ الحُرُم. و ماه رجب را اَصَمّ میگویند زیرا که در این ماه از جنگ با مُشرکان نهی شده است و این ماه از ماه های حرام است لذا جنگ در آن ممنوع است.] ، سى سال پس از عامُ الفیل (سال فیلِ اَبرَهَه) در خانه خدا در شهر مکه به دنیا آمد . و هرگز هیچ مولودی قبل از او و بعد از او در خانه خدا (درون کعبه) متولّد نشد. این فضیلتی است که خداوند به جهت بزرگداشت جایگاه او و تَرفیع و بالا بردن مقام و قدر و منزلتش، به او اختصاص داده است.
* مَنبَع : إِعلامُ الوَرَى بِأَعلام ِ الهُدَى،ج 1 ص 306، از مرحوم طبرسی (مُتَوفّاى548 «هق» )،
عَلِی ای هُمای رَحمت تو چه آیتی خُدا را
که به ماسِوا فکندی همه سایه هُما را
دِل اگر خداشناسی همه در رُخ علی بین
به علی شناختم من به خدا قَسَم خدا را
به خدا که در دو عالَم اثر از فَنا نماند
چو عَلِی گرفته باشد سَرِ چشمه بقا را
مگر ای سَحابِ رحمت تو بباری ارنه دوزخ
به شَرار قهر سوزد همه جان ماسِوا را
برو ای گدای مِسکین دَرِ خانه عَلِی زن
که نگین پادشاهی دهد از کَرَم گدا را
بجز از علی که گوید به پسر که قاتلِ من
چو اسیر تُست اکنون به اسیر کن مُدارا
بجز از علی که آرد پسری اَبُوالعَجائِب
که عَلَم کند به عالَم شهدای کربلا را
چو به دوست عهد بندد ز میان پاکبازان
چو علی که میتواند که بسر برد وفا را
نه خدا توانمش خواند نه بشر توانمش گفت
مُتَحَیِّرَم چه نامم شَهِ مُلک لافَتی را
بدو چشم خون فَشانم هِلَه ای نَسیمِ رحمت
که ز کُوی او غُباری به من آر تُوتِیا را
به اُمید آن که شاید برسد به خاکِ پایت
چه پیامها سپردم همه سوزِ دل صبا را
چو تویی قضای گردان به دُعای مُستَمَندان
که ز جان ما بگردان رَهِ آفتِ قضا را
چه زنم چُونای هردم ز نوای شوق او دَم
که لسانِ غیب خوشتر بنوازد این نوا را
«همه شب در این اُمیدم که نَسیمِ صبحگاهی
به پیام آشنایی بنوازد آشنا را»
ز نوای مُرغِ یا حق بشنو که در دل شب
غَمِ دل به دوست گفتن چه خُوشست شهریارا
** آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی
**********************************
*** موضوعات و عناوین فقهی و اقتصادی و اعتقادی و سیاسی و تحلیلی شبکه اجتهاد+مشهد مقدس+تنظیم توسط استاد سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی+رجوع کنید به سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی+http://hakim-askari.rozblog.com/post/639 .+کلیک کنید .
*** موضوعات و عناوین اخلاقی و تربیتی و اجتماعی و اعتقادی و حدیثی+پایگاه اندیشوران حوزه+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی
*** عناوین و موضوعات اخلاقی،تربیتی ، اجتماعی، سیاسی...+وبلاگ نسیم معرفت+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی
*** مطالب حضرت آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی گیلانی+http://hakim-askari.rozblog.com/post/623 . +کلیک کنید
***کتابخانه اینترنتی آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی ....+کلیک کنید
*** تفسیر سوره کهف توسط آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی+ بر اساسِ «متنِ عربی کتابِ اَلمیزان جلد 13.علامه طباطبایی»+سایت سعادت میرقدیم ها+کلیک کنید +
http://saadatmirghadimha.rzb.ir/post/8 .