اصطلاح خاله زَنَک یا عمو مَردَک( نسیم معرفت)
1678 بازدید
موضوع: اخلاق و عرفان


 ايران خبر : سياري از افراد که آداب و اخلاقِ رفتاري را فراموش کرده اند ، عادت کرده اند که مُدام رفتار ديگران را زير ذرّه بين ببرند و کنکاش کنند که اين عادتِ زشت آنها به سرگرمي کلاسيکي تبديل شده است ، به طوري که نمي توانند لحظه اي از آن غافل شوند .
در هيچ فرهنگ و آييني، بي اخلاقي و پشت سر ديگران حرف زدن کار قشنگ وجالبي نيست و الگوي رفتاري ناپسندي محسوب مي شود، اما متاسفانه بعضي ها با پيروي و رواج اين الگوي رفتاري، احساس رضايت خاصي در زندگي دارند!

ورود اصطلاح "خاله زَنَک"  
هنوز مشخص نيست که اصطلاح "خاله زَنَک بودن" از کجا وارد ادبيات ما شده است. در فرهنگ لغت دهخدا تعبير "شخصي داراي رفتار و گفتار مبتذل، سخن چين و پي گيرِ موضوع هاي بي اهميت و غيرجدي" براي آن در نظر گرفته شده است. اما اين طور به نظر مي رسد که معني اين واژه يعني کسي که علاقه اي زيادي دارد مسائلي را بداند که به هيچ عنوان به وي مربوط نمي شود.
 
استفاده از واژه
"خاله زَنَک" و باب شدن آن در اجتماع شايد به زمان هاي خيلي دورتر بر مي گردد، زماني که حضور زنان در اجتماع خيلي کمرنگ بود و بيشتر وقت خود را  در مورد چرا و چگونگي زندگي اطرفيان مي گذراندند و با اين نوع رفتار شناخته مي شدند.
 
اما امروزه اين الگوي زشت رفتاري مختص خانم ها نيست و نمي توان تفاوتي بين  زن و مرد براي آن قائل شد. در بسياري از موارد شاهد هستيم که آقايان هم براي اينکه از قافله سخن رانيِ بيهوده عقب نمانند وارد بازي هاي
"خاله زَنَک"  شده اند که البته بايد در مورد آنها واژه"عمو مَردَک"را به کار برد.
 

**« اصطلاحِ خاله زَنَک» يا « عمو مَردَک »


مسئله مهم اين است که اين رفتار زشت و غير اخلاقي براي هر فردي چه خانم و چه آقا ناپسند است. دلايلي از قبيل عدم موفقيت هاي کاري و تحصيلي در زندگي، عقده هاي حقارت که گاهي به کينه ورزي تبديل مي شود، برآورده نشدن آرزوهاي کوچک و بزرگ باعث مي شود فرد تلاش کند ديگران را تخريب کند تا از ناتواني هاي خود چشم پوشي کند.به همين دليل است که توصيه مي شود با يک روش منطقي در برابر اين افراد چه "خاله زنک" باشند و چه "عمو مردک" رفتار کرد.
 
همه افراد در رفتارهاي خود با خُلق و خوي متفاوت و متضاد برخورد مي کنند. همه ما گاهي آرام، تندخو، متفکر، بي خيال، خوشحال، ناراحت، بي حوصله، با انگيزه، با انرژي، سست و ... هستيم. با کمي دقت متوجه مي شويم که ما انسان ها گاهي نماد واقعي جمع ضد و نقيض ها هستيم.


مديريت و کنترل رفتار


در اين بين کسي موفق است و زندگي همراه با آرامشي را خواهد داشت که بتواند بر رفتار خود کنترل و مديريت داشته باشد و اخلاق مناسبي در برخورد با همه اين تضادها داشته باشد. چون در زندگي روزمره با افرادي بسياري چه آشنا و چه غريبه روبرو مي شويم که داراي يکي از تضادهاي اخلاقي هستند. پس با مديريت و کنترل بر رفتار خود و روابط ديگران بايد بتوانيم در برابر هيجانات و احساسات مقاومت کنيم. بايد از ارتباط داشتن با افرادي که سلب آرامش مي کنند دوري کنيم تا بتوانيم با آرامش و کمال  زندگي شخصي و اجتماعي داشته باشيم.

تفاوتي ندارد که با اين افراد در کجا روبرو شويم، زيرا اينها در محل کار، جمع دوستان، اتوبوس و تاکسي، اقوام و فاميل، همسايه، کوچه و خيابان حضور دارند. همين افراد هستند که از ديگران براي شما سخن مي گويند و حرف هاي شما را به ديگران انتقال مي دهند و در اين بين تشخيص حرف دروغ و راست آنها کار سختي است. گاهي اين افراد از روي ناداني و ناآگاهي با گفتن حرف هاي ضد و نقيض درباره ديگران باعث اختلاف در زندگي مي شوند.

مُسلّما هيچ کس از رويارويي و ارتباط داشتن با اين افراد احساس رضايت نخواهد داشت، اما چه بخواهيم و چه نخواهيم افرادي هميشه براي سَرَک کشيدن در زندگي ها حضور دارند. اين افراد با گستاخي و بي پروايي حرف ها را چه خوب و چه بد به ديگران انتقال مي دهند، ممکن است اين سخن پراکني از فردي به فردي و از خانه اي به خانه ديگر رد و بدل  شود که اين امر باعث تهديد برخي زندگي ها مي شود. در اينجا نقش خانواده و بزرگترها بايد پُررنگ باشد تا به اين افراد اجازه ندهند "پايشان را از گليم شان درازتر کنند"!

در زندگي کنوني بايد با آگاهي و هوشياري در مورد ديگران قضاوت کنيم. از قضاوت و پيش داوري يا عجله پرهيز کنيم و هر آنچه را که مي شنويم به راحتي قبول و باور نکنيم. بايد نشنيدن و به خاطر نسپردن بعضي حرفها را ياد بگيريم. از اين طريق مي توان در برابر کساني که زندگي را با حرفهاي ياوه و بيهوده تباه مي کنند ايستادگي و مقاومت کرد. اگر هم نمي توان در برابر چنين افرادي مقاومت کرد بايد از ارتباط داشتن با آنها دوري کنيم.

گاهي مجبور مي شويم براي نشان دادن شخصيت واقعي اين افراد به ديگران کاري صورت دهيم هر چند شايد کار صحيحي نباشد، اما براي نجات زندگي ديگران بايد اين کار انجام شود. مي توان با کمي تامل و صبوري پيش رويم و بدون تعارف و با رک گويي حرف خود را مطرح نماييم تا واقعيت مشخص شود.
در برخورد با افراد « اصطلاحِ خاله زَنَک» يا « عمو مَردَک » نبايد نگران حرف هايي که مي زنند باشيم زيرا حرف هاي آنها بي پايه و اساس است و جز درگيري ذهني و نگراني ارمغان ديگري براي زندگي ها ندارند.

برخي از افراد ياوه گو خودشان متوجه اين قضيه هستند که کسي از مصاحبت و ارتباط با آنها لذت نمي برد، گاهي هم تصميم بر ترک رفتار زشت خود مي گيرند اما موفق به ترک آن نمي شوند و دوباره همان  راهِ اشتباه را ادامه مي دهند. گويا توانايي و جرات ندارند بيان و زبان خود را مهار کنند و هر آنچه را که مي بينند و مي شنوند بدون کم و کاست بيان مي کنند. در برخي موارد هم از قوه تخيل خود استفاده مي کنند و از "کاه کوه مي سازند" تا تحويل ديگران دهند!

اما چقدر خوب است اين افراد متوجه رفتار زشت و ناپسند خود شوند و درصدد تغيير آن برآيند، ياد بگيرند بدگويي ديگران را در جمع دوستان و اقوام بيان نکنند.  رفتار مثبت و پسنديده را جايگزين رفتارهاي
« خاله زَنَک» يا « عمو مَردَک »کنند. اگر بتوانند قطعا موفق خواهند شد.
   ** گزارش از مَه جَبين محمدي - ايران خبرhttp://www.irankhabar.ir

http://nasimemarefat.parsiblog.com/