**واعظ درونی لطف الهی به بنده اش است
**قالَ رَسولُ اللهِ (صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَآلهِ وَسَلَّمَ):
أِذا أَرادَ اللَّهُ بِعَبدِِ خَیراََ جَعَلَ لَهُ واعِظاََ مِن نَفسِهِ یَأمُرُهُ وَ یَنهاهُ.
وقتى خدا براى بنده اى ، خیر و نیكى خواهد واعظ و پند دهنده ای از درونش بر او گمارد كه وی را بكار نیك وادارد و از كار بد باز دارد.
منبع : نهج الفصاحه ( ابوالقاسم پاینده )حدیث شماره 154 .
** قَالَ الصادِقُ (علیه السلام) إِذَا أَرَادَ اللَّهُ تَعَالَى بِعَبْدٍ خَیْراً فَأَذْنَبَ ذَنْباً تَبِعَهُ بِنَقِمَةٍ وَ یُذَكِّرُهُ الِاسْتِغْفَارَ وَ إِذَا أَرَادَ اللَّهُ تَعَالَى بِعَبْدٍ شَرّاً فَأَذْنَبَ ذَنْباً تَبِعَهُ بِنِعْمَةٍ لِیُنْسِیَهُ الِاسْتِغْفَارَ وَ یَتَمَادَى بِهِ وَ هُوَ قَوْلُ اللَّهِ تَعَالَى سَنَسْتَدْرِجُهُمْ مِنْ حَیْثُ لا یَعْلَمُونَ بِالنِّعَمِ عِنْدَ الْمَعَاصِی
علل الشرائع ؛ ج2 ؛ ص561
حضرت امام صادق (علیه السّلام ) فرمود:هر گاه خداوند متعال براى بنده اى خیر بخواهد پس در صورتى كه آن بنده گناهى مرتكب شد به دنبال آن خداوند او را گرفتار نقمت و گرفتاری و عذابى نموده تا بدین وسیله متوجه طلب آمرزش و استغفار گردد و زمانى كه براى بنده اى بدى را( عدم توجه وعنایت خویش را) خواسته باشد به دنبال گناهش به او نعمتى مىدهد تا استغفار را فراموش كرده و در گناه پیوسته بماند و به همین معنا اشاره دارد فرموده حق تعالى: سَنَسْتَدْرِجُهُمْ مِنْ حَیْثُ لا یَعْلَمُونَ . « به تدریج از جایی که نمی دانند ، گرفتار مجازاتشان خواهیم کرد. سوره اعراف آیه 182 .» مقصود این است كه هنگام انجام معاصى به ایشان نعمت مىدهیم وعنایت وتوجه خود ورحمت خاص خود را از او برمی داریم و رهایش می کنیم .
http://nasimemarefat.parsiblog.com/
وبگاه نسیم معرفت درخدمت شما
***نسیم معرفت**