چرا حضرت یونس در شکم ماهی محبوس شد؟
743 بازدید
تاریخ ارائه : 11/20/2014 10:55:00 AM
موضوع: تاریخ و سیره

چرا حضرت یونس در شکم ماهی محبوس شد؟

پایگاه جامع فرق ادیان مذاهب ـ

امروزه یکی از مباحث جنجالی که در شبکه‌های مجازی مطرح است «علت حبس حضرت یونس در شکم ماهی»می‌باشد.
وهابیت و گروه‌های تکفیری برای تخریب چهره تشیع با بزرگ نمایی این موضوع سعی در ایجاد شبهه در میان جوانان دارد به نحوی که چندی قبل به صورت گسترده در فضای مجازی ایجاد شبهه کردند و ادعا کردند اعتقاد و باورهای شیعیان بر پایه خرافات پایه گذاری شده است!
این گروه با نمایش دادن احادیث جعلی و احادیثی که از لحاظ سند ضعیف هستند بیان کردند: ولایت منصوص از جانب الله یکی از اصول دین شیعیان است که مصدری نه در کتاب الله و نه در سنت رسول الله علیه أفضل الصلاة والسلام ندارد اما در کتب شیعیان خرافاتی در این مورد ذکر شده است که خواندن آن‌ها خالی از لطف نیست.... محمد باقر مجلسی در کتاب بحار الأنوار این‌گونه می‌نویسد: حبة العرنی قال: قال أمیر المؤمنین (علیه السلام): إن الله عرض ولایتی على أهل السماوات وعلى أهل الأرض أقر بها من أقر وأنکر‌ها من أنکر، أنکر‌ها یونس فحبسه الله فی بطن الحوت حتى أقر ب‌ها.. یعنی از حبة عرنی نقل است که: امام علی علیه السلام فرمود: خداوند متعال ولایت مرا بر آسمانیان و زمینیان عرضه کرد، هر کس ولایت مرا پذیرفت، پذیرفته و هر کس آن را نپذیرفت گرفتار شد، یونس ولایتم را انکار کرد برای همین الله او را در شکم ماهی حبس کرد تا اینکه بدان اقرار کرد.!!!!
با بررسی کتب معتبر شیعیان به این نتیجه می‌رسیم که یکی از دلایل مهم حبس حضرت یونس (علیه السلام) در شکم ماهی ترک اولی بوده است. زیرا حضرت یونس (علیه السلام) ۳۳ سال قوم خود را دعوت به توحید نمود، تنها دو نفر به او ایمان آوردند، از این رو به طور کلی از آن‌ها ناامید شد و بر ایشان نفرین کرد، و از میان آن‌ها بیرون آمد که از عذاب آن‌ها نجات یابد، ولی اگر او در میان قوم می‌‎ماند و باز آن‌ها را دعوت می‌‎کرد بهتر بود، چرا که شاید در‌‌ همان روزهای آخر، ایمان می‌‎آوردند، ولی یونس که کاسه صبرش لبریز شده بود، آن کار بهتر را‌‌ رها کرد و از میان قوم بیرون آمد، همین ترک اولی باعث شد که دچار غضب سخت الهی گردید. یونس نینوا را ترک کرده و آن سرزمین را‌‌ رها نموده بود و به راه خود ادامه داد تا به دریا رسید، آنجا عده‌ای را دید که قصد عبور از دریا را داشتند، لذا از آنان اجازه خواست که با آنان همسفر گردد و بر کشتی ایشان سوار شود. مردم خواست او را با آغوش باز پذیرفتند و او را ارج نهادند و به وی احترام گذاشتند، زیرا آثار بزرگواری و عظمت روح در سیمای او دیده می‌شد و پیشانی درخشانش از تقوا و پرهیزکاری او خبر می‌داد، اما کشتی هنوز از ساحل دور نشده بود و از خشکی فاصله زیادی نگرفته بود که دریا طوفانی شد و امواجی سهمگین کشتی را متلاطم ساخت و سرنشینان کشتی فرجام بدی را برای خود پیش بینی می‌کردند، چشم‌ها خیره شده بود و قلب‌ها به تپش و دست و پای افراد به لرزه در آمده بود و در این حال راهی جز سبک کردن کشتی به نظرشان نمی‌رسید. مسافرین با یکدیگر مشورت کردند که چه کنند، سپس به توافق رسیدند که قرعه بیاندازند و به نام هر کس افتاد او را به دریا بیافکنند. پس قرعه انداختند و به نام یونس در آمد، ولی به خاطر احترام و ارزشی که برای او قائل بودند، حاضر نشدند او را به دریا اندازند؛ پس بار دیگر قرعه را تجدید کردند، باز هم به نام یونس در آمد، اما این بار هم دریغ کردند که او را به دریا افکنند و برای سومین بار قرعه انداختند و این بار نیز قرعه به نام یونس در آمد.[۱]
ای کاش وهابیت و گروه های تکفیری به جای این‌که با چشم بسته و از روی تعصب کورکورانه به نقد اعتقادات و باورهای شیعیان بپردازند چشمان خود را باز می‌کردند و حقیقت مذهب تشیع را درک می‌کردند.

منبع:
[۱]تفسیر برهان، ج ۲، ص ۲۰۰ـ۲۰۲، ج ۴، ص ۳۵ـ۳۷ .

http://www.adyannet.com/news/13340

***************************************************************

 آیا حضرت یونس ولابت امام علی ع را انکار کرده بود؟!!!

(تالار گفتگوي امامت)

در یکی از سایت های ضد شیعه آمده بود که:

یکی از احادیث عجیب شیعه این است که می گویند حضرت یونس به علت انکار ولایت امام علی در شکم ماهی حبس شد


محمد باقر مجلسی در کتاب بحار الأنوار این‌گونه می‌نویسد: حبة العرني قال: قال أمير المؤمنين (عليه السلام): إن الله عرض ولايتي على أهل السماوات وعلى أهل الأرض أقر بها من أقر وأنكرها من أنكر، أنكرها يونس فحبسه الله في بطن الحوت حتى أقر بها

(بحار الأنوار ج 14 ص 391)
یعنی از حبة عرني نقل است كه: امام علي عليه السلام فرمود: خداوند متعال ولايت مرا بر آسمانيان و زمينيان عرضه كرد، هر كس ولايت مرا پذيرفت، پذيرفته و هر كس آن را نپذيرفت گرفتار شد، يونس ولایتم را انكار كرد برای همین الله او را در شکم ماهی حبس کرد تا اینکه بدان اقرار كرد.!!!!

در پاسخ به این سوال به چند نکته باید توجه کرد

نکته اول:

وقتی که با آیه تبلیغ و آیه ولایت و...ولایت امام علی علیه السلام ثابت شد، هر روایتی که مخالف با قرآن باشد، مردود است. روایتی هم که می گوید" حضرت یونس ولایت امام علی را انکار کرد" چون با آیات قرآن و عصمت پیامبران منافات دارد پس پذیرفته نیست(چه طور ممکن است خداوند به حضرت یونس ولایت امام علی را عرضه کند و حضرت یونس فرمان الهی را انکار کند؟)

نکته دوم:

در قرآن می خوانیم که: علت محبوس شدن حضرت یونس در شکم ماهی، ترک قومش بود،(یونس آیات 138-134) علت دیگر برای محبوس شدن حضرت یونس به جز ترک قومش، ذکر نشده

http://www.emamat.ir/forum/viewtopic.php?f=186&t=1914

******************************************************

ايا حضرت يونس گناهکار بود که در شکم ماهي قرار گرفت ؟


سوال شما در مورد آیه 87 سوره الأنبیاء می باشد.

وَذَا النُّونِ إِذ ذَّهَبَ مُغَاضِبًا فَظَنَّ أَن لَّن نَّقْدِرَ عَلَيْهِ فَنَادَى فِي الظُّلُمَاتِ أَن لَّا إِلَهَ إِلَّا أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ
و ذاالنون [= يونس‏] را (به ياد آور) در آن هنگام که خشمگين (از ميان قوم خود) رفت؛ و چنين مى‏پنداشت که ما بر او تنگ نخواهيم گرفت؛ (امّا موقعى که در کام نهنگ فرو رفت،) در آن ظلمتها(ى متراکم) صدا زد: «(خداوندا!) جز تو معبودى نيست! منزّهى تو! من از ستمکاران بودم!»
*«نون» در لغت،به معنی ماهی عظیم،یا به نعبیر دیگر نهنگ یا وال است بنابراین ذا النون یعنی صاحب نهنگ.

نخست می گوید «ذا النون را به یاد آر،هنگامی که بر قوم بت پرست و نافرمان خویش غضب کرد و از میان آن ها رفت» «وَذَا النُّونِ إِذ ذَّهَبَ مُغَاضِبًا».

«او گمان می کرد ما زندگی را بر او تنگ نخواهیم کرد» «فَظَنَّ أَن لَّن نَّقْدِرَ عَلَيْهِ»
او گمان می کرد،تمام رسالت خویش را در میان قوم نافرمانش انجام داده است و حتی ترک اولائی در این زمینه نکرده،و اکنون که آن ها را به حال خود رها کرده،و بیرون می رود،چیزی بر او نیست،در حالی که اولی(بهتر) این بود بیش ازاین در میان آن ها بماند،صبر و استقامت به خرج دهد و دندان بر جگر بفشارد،شاید بیدار شوند و به سوی خدا آیند.

سرانجام به خاطر همین ترک اولی او را در فشار قرار دادیم،نهنگ عظیمی او را بلعید «و او در آن ظلمت های متراکم صدا زد خداوندا جز تو معبودی نیست» «فَنَادَى فِي الظُّلُمَاتِ أَن لَّا إِلَهَ إِلَّا أَنتَ»

«خداوندا پاک و منزهی،من از ستمکاران بودم»! «سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ»
هم بر خویش ستم کردم و هم بر قوم خودم،می بایست بیش از این ناملائمات و شدائد و سختی ها را پذیرا می شدم،تن به همه شکنجه ها می دادم شاید آن ها به راه آیند.

نکته:
یوسف علیه السلام چه ترک اولائی انجام داد؟

بدون شک تعبیر «مُغَاضِبًا» اشاره به خشم و غضب «یونس» نسبت به قوم بی ایمان است،و چنین خشم و ناراحتی در چنان شرائطی که پیامبر دلسوزی سال ها برای هدایت قوم گمراهی زحمت بکشد،اما به دعوت خیرخواهانه ی او هرگز پاسخ مثبت ندهند،کاملا طبیعی بوده است.
از سوی دیگر،از آنجا که یونس می دانست:به زودی عذای الهی آن ها را فرا خواهد گرفت،ترک گفتن آن شهر و دیار گناهی نبوده،ولی برای پیامبر بزرگی همچون یونس،اولی این بود که:باز هم تا آخرین لحظه-لحظه ای که بعد از آن عذاب الهی فرا می رسد-آن ها را ترک نگوید،به همین دلیل یونس،به خاطر این عجله،به عنوان یک ترک اولی،از ناحیه ی خداوند مورد مؤاخذه قرار گرفت.این همان چیزی است که در داستان حضرت آدم(علیه السلام)نیز اشاره شده که گناه مطلق نیست،بلکه گناه نسبی،و یا به تعبیر دیگر مصداق«حَسَناتُ الْأَبرارِ سَیِّئاتُ الْمُقَرَّبِيْنَ»

ماجرای حضرت یونس(علیه السلام) ضمنا به همه ی رهبران راه حق در محدوده های مختلف هشدار می دهد که:هرگز رسالت خود را پایان یافته تصور نکنند،و هر تلاش و کوششی را در این راه،کوچک بشمارند؛چرا که مسئولیت شان بسیار سخت و سنگین است.
http://www.askquran.ir/thread6677.html

http://nasimemarefat.parsiblog.com/

وبگاه نسیم معرفت درخدمت شما