با توجه به آیة 4 سورة اسراء مقصود از 2 بار خون ریزی چیست؟
54 بازدید
تاریخ ارائه : 11/13/2014 1:01:00 PM
موضوع: اخلاق و عرفان

بخت النصر کیست؟ با توجه به آیة 4 سورة اسراء مقصود از 2 بارخونریزی چیست؟!!

بخت النّصر پادشاهی نیرومند و صاحب شوکت و یکی از جبابرة عهد خود به شمار می رفت که در بابل پادشاهی و حکومت می‌کرد. آنطور که در قصص انبیاء داستان او آمده، او در عصر ارمیا و دانیال پیغمبر زندگی می‌کرد، بسیار قوی و تنومند بود و نخستین شخصی است که بر بنی اسرائیل هجوم آورد و بیت المقدس را ویران کرد. تا دوازده سالگی در حالی که سرش مو نداشت و از یک پا لنگ شده بود، برای مادرش هیزم کشی و کار می‌کرد. تا این که به پادشاهی و حکومت رسید و وقتی بر بنی اسرائیل سلطه یافت،‌ هفتاد هزار نفر را کشت. مسجد اقصی را خراب کرد و تمام تورات را نابود نمود و سوزانید و تمام اموال کشته گان را به یغما و به بابل برد. یک روز بخت النّصر حضرت دانیال را خواست و گفت: من خوابی دیده ام آن را تعبیر کن. گفت: خواب دیدم که نزدبانی را میخ زده ام. دانیال گفت: تو هفت سال و هفت ماه و هفت روز و هفت ساعت مسخ می شوی و از نوعی به نوع دیگر در می آیی. برخی نوشته اند که به صورت میمون در آمد. و بعد از این مدّت روزی به شکل آدمی در آمد و بعد ها به قتل رسید. خلاصه او از جبارترین و ستمکارترین مردم دنیا بود.[16] شما جهت اطلاع بیشتر می توانید به کتاب قصص انبیا جلد دوّم ذیل داستان حضرت دانیال نبی، مراجعه و از زندگی بخت النّصر آگاهی و اطلاعات بیشتری پیدا کنید. اما با توجه به آیه چهارم سورة اسراء و این که مقصود از 2 بار خونریزی چیست؟ با مراجعة به تفاسیر خصوصاً تفیسرالمیزان، مرحوم علامه طباطبایی می آورند که: این که دو نوبت طغیان و افساد بنی اسرائیل کدام است؟ روایات در آن اختلاف عجیبی دارند، آن قدر عجیب است که از انسان سلب اطمینان می‌شود و به همین جهت، مرحوم علامه از ایراد آن‌ها صرف نظر می‌کند. اما دو حادثه را مرحوم علامه نقل می‌کند و می‌فرماید: بعید نیست که این دو حادثه مورد نظر آیات مورد بحث باشد؛ زیرا بقیه حوادثی که تاریخ برای بنی اسرائیل نشان می‌دهد طوری نبوده که به کلّی آنان را از بین برده و استقلال و مملکتشان را از ایشان گرفته باشد، به خلاف داستان بخت النّصر که همة آنان و آقایی و استقلالشان را تا زمان کورش کبیر به کلّی از بین برد. آنگاه کورش بعد از مدّتی همه آن‌ها را جمع شان نموده و سر و صورتی به زندگی شان داد. بار دیگر رومیان بر آنان دست یافتند و قوت و شوکت شان را گرفتند و دیگر تا زمان اسلام نتوانستند قد علم کنند. اما دو حادثه ای که از تاریخ یهود بر می آید این است که اوّل کسی که از ناحیة خدا مبعوث شد که بیت المقدّس را ویران کند، بخت النّصر بود که در این نوبت هفتاد سال به صورت خرابه افتاده بود، و آنکس که در نوبت دومّ بیت المقدس را ویران کرد، قیصر روم اسپیانوس بود که تقریباً یک قرن قبل از میلاد می‌زیسته و از وزیر خود، طرطوز را روانه کرد تا مسجد را خراب و مردمش را ذلیل ساخته و آنها را گوشمالی دهند. بعد می‌فرماید: بعید نیست که این دو حادثه مورد نظر آیة شریفه [آیات] مورد بحث باشد. مرحوم علّامه (ره) علاوه بر حوادثی که در ذیل آیة شریفه مورد سؤال، مطرح شده، روایتی را از تفسیر برهان از ابن قولویّه نقل می‌کند که امام صادق(ع) در ذیل آیه شریف چهارم سورة اسراء فرمود :‌[آن دوبار خونریزی] یکی کشته شدن حضرت امیرالمؤمنین(ع) و دیگری ضربت به حسن بن علی(ع) است و در تفسیر آیه شریفه "ولتلنّ علوّاً کبیراً" فرموده است: مقصود کشتن حسین بن علی(ع) می‌باشد.[17] شما می توانید در این خصوص به تفاسیر المیزان و نمونه و ... مراجعه فرمایید. تا احتمالات متعدّد آن را ملاحظه نمایید. [16]عمادالدین حسینی اصفهانی، قصص انبیاء، ج 2، ص 702 - 707 با اقتباس وتلخیص و تفسیر نمونه،‌ج 12، ص 28 و ترجمة تفسیر المیزان، ج 13، ص 75 - 77 باتلخیص. [17]ترجمة‌تفسیر المیزان، ج 13، ص 73 - 77 با اقتباس و تلخیص

http://www.porsojoo.com/en/node/19939/print

http://nasimemarefat.parsiblog.com/

وبگاه نسیم معرفت درخدمت شما