راه های نفوذ دشمن را بشناسیم
110 بازدید
تاریخ ارائه : 9/23/2014 12:57:00 PM
موضوع: علوم سیاسی

راه های نفوذ دشمن را بشناسیم

دشمنان انقلاب و اسلام پس از شناخت طبقات متفاوت جامعه انقلابى، و شناسائى روحیات گوناگون بى تفاوت ها و مزدوران آماده خدمت، و ضربه پذیر بودن دوستان ناآگاه، از راه هاى مختلفى سعى در نفوذ و ضربه زدن به پایه هاى اساسى انقلاب مى کنند. در این نوشتار برآنیم تا با سیر در سیره حضرت زهرا سلام الله علیها راه های نفوذ دشمن را بشناسیم.

تطمیع قدرت طلبان

این روش همواره مورد استفاده دشمنان انقلاب و اسلام بود. در آن آغازین لحظه هاى پس از رحلت پیامبر اسلام. غاصبان خلافت حضرت علی علیه السلام گروهى را با وعده هاى مختلف تطمیع کردند تا علیه حضرت زهرا(علیهاالسلام) در رابطه با فدک شهادت دهند. براى مقابله درست با این شیوه. باید افراد تطمیع شده را شناسائی نموده و آن ها را از ادامه خرابکاری هایشان منصرف نمود.

شایعه پراکنى

جوسازى هاى لازم براى همراه کردن بى تفاوتها و گروه فاسدان بى پروا از دیگر راه های نفوذ دشمن است. براى خنثى کردن این توطئه همواره باید شایعه ها را کشف و افشا نمایند و عوامل شایعه را شناسائى و به مردم معرّفى کنند.

در روزگاران پس از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) شایعه کردند که فدک از اموال عمومى است. چرا باید در دست فاطمه (علیهاالسلام) باشد؟ [ابابکر در جواب حضرت زهرا (علیهاالسلام) براى تحریک کردن مردم گفت! ما درآمد فدک را صرف سپاه اسلام براى جهاد با دشمنان نمودیم که: یُقاتِلُ بِهِ الْمُسْلِمُونَ وَ یُجاهِدُونَ الکُفّار] و اصلاً رسول خدا به او نداده است؟ و با پخش شایعاتى از این قبیل در انزواى فاطمه (علیهاالسلام) کوشیدند.

فشارهاى اقتصادى

دشمن سعى مى کند، با زنده کردن ارزش مادى و فشارهاى اقتصادى، اهداف و ارزش هاى معنوى انقلاب فراموش شود و مردم براى گرفتن امتیازات اقتصادى، و رسیدن به رفاه و حقوق بیشتر، انقلاب را مورد س?ال قرار دهند؛ علیه ارزش هاى آن بشورند و تحصّن کنند و کم کارى را مطرح ساخته و چرخ هاى اقتصادى کشور را از حرکت بازدارند.

دشمن با تهدید و ارعاب، ضد انقلاب را دلگرم و یاران سُست عنصر انقلاب را دلسرد مى سازد تا از حمایت و یارى ارزش هاى انقلابى دست بردارند و صحنه را خالى نمایند. مى بینیم از صدر اسلام تاکنون چقدر از این شیوه شیطانى استفاده کردند و مردم را به خط سرزنش و سکوت کشاندند

براى مقابله با این شیوه خطرناک باید همواره اهداف و ارزش هاى اصیل انقلاب را تذکر داد و تبلیغ نمود که: چرا قیام کردیم؟ و براى کدام ارزش ها هزاران شهید دادیم؟ آیا انقلاب ما یک انقلاب مادّى بود؟ آیا براى مادیّات و رفاه بیشتر این همه جوانان فدا شدند و ایثار کردند؟ اگر براى ارزش هاى معنوى، الهى برخواسته ایم، چرا کمبودها و فشار اقتصادى را به رخ انقلاب مى کشیم؟ و چرا در تداوم حرکت، دنیازدگى و جلوه هاى مادّى، ما را از انقلاب جدا نماید؟ بنابراین در برابر زنده کردن ارزش هاى مادّى باید، روح شهادت طلبى، جهاد و مبارزه، گذشت و ایثارگرى را زنده نمود تا با یادآورى ارزش هاى معنوى انقلاب، دشمنان انقلاب مأیوس، و دوستان خود را دلگرم و آرمان طلب بسازیم.

در تاریخ صدر اسلام مى بینیم که بسیارى را با وعده هاى مادّى اغفال کردند، و با زنده کردن ارزش هاى مادّى, مردم را براى گرفتن حقوق و مزایا، ساکت نمودند و فدک را در تداوم همین سیاست غصب نمودند.

«همه نوشتند که در طول پیروزیهاى گذشته رسول گرامى اسلام, زمین ها و باغات فراوانى را به مهاجرین و انصار بخشیده است» پس از نزول آیه «و آتِ ذالقُربى حَقّهُ» (اسراء آیه 26) رسول گرامى اسلام (صلی الله علیه و آله) حضرت زهرا (علیهاالسلام) را به حضور طلبید و فدک را به او بخشید. (1)

سران سقیفه با غصب فدک, هدفی جز منزوى کردن امام على (علیه السلام) نداشتند.عُمر گفت: «اگر فدک را از فاطمه (علیهاالسلام) بگیریم و دست على (علیه السلام) خالى باشد مردم به او روى نمى آورند» (2)

با اینکه ابوبکر سوگند که خورده بود در تقسیم بیت المال طبق روش پیامبر (صلی الله علیه و آله) عمل کند امّا حقوق مسلّم اهل بیت (علیهم السلام) و فاطمه (علیهاالسلام) را نپرداخت. (3)

تهدید و ارعاب

دشمن با تهدید و ارعاب، ضد انقلاب را دلگرم و یاران سُست عنصر انقلاب را دلسرد مى سازد تا از حمایت و یارى ارزش هاى انقلابى دست بردارند و صحنه را خالى نمایند. مى بینیم از صدر اسلام تاکنون چقدر از این شیوه شیطانى استفاده کردند و مردم را به خط سرزنش و سکوت کشاندند.

براى بى اعتبار ساختن تهدید و ارعاب باید، روح شهادت طلبى و گذشت و ایثار را در دل ها زنده نگه داشت و با ترس و زبونى مبارزه نمود، و مردم را به استقامت و پرخاشگرى علیه ظلم و ظالم ترغیب کرد تا تهدیدات دشمن بى اثر گردد.

بلافاصله پس از رحلت رسول خدا (صلی الله علیه و آله)، چون ابابکر در یکى از روستاهاى اطراف مدینه بود و وجود او را ضرورى مى دانستند، عمر با شمشیر برهنه فریاد زد که پیامبر نمى میرد، هر کس بگوید پیامبر از دنیا رفت گردن او را مى زنم، و با تهدید مانع انتشار خبر وفات رسول خدا شد تا دوستش از راه برسد . عُمر مانع پخش خبر وفات رسول خدا شد تا رفیق او ابابکر خود را به مدینه برساند، وقتى ابابکر از راه رسید و گفت: پیامبر خدا هم مى میرد ، ساکت شد!!! (4)

دشمن سعى مى کند، با زنده کردن ارزش مادى و فشارهاى اقتصادى، اهداف و ارزش هاى معنوى انقلاب فراموش شود و مردم براى گرفتن امتیازات اقتصادى، و رسیدن به رفاه و حقوق بیشتر، انقلاب را مورد س?ال قرار دهند؛ علیه ارزش هاى آن بشورند و تحصّن کنند و کم کارى را مطرح ساخته و چرخ هاى اقتصادى کشور را از حرکت بازدارند

ترورهاى سیاسى

با این شیوه مى خواهند مخالفان انقلاب را هماهنگ و امیدوار نموده، و طرفداران ترسو و بزدل را از صحنه خارج کرده و یاران صادق و مقاوم انقلاب را از میان بردارند. در برابر این شیوه ننگین دشمن، باید روح دفاع و مقاومت را زنده کرد، و با شهادت طلبى و توجه به ارزش هاى معنوى شهید، میدان مبارزه را ترک ننمود، و همواره در برابر دشمن ایستاد.

چنانچه در صدر اسلام آنگاه که کودتاى نظامى را سازمان دادند؛ عمر به بهانه اینکه گفت : مى ترسم اصحاب رسول خدا (صلی الله علیه و آله) در میان مردم پراکنده شوند و موجبات گمراهى مردم را فراهم نمایند؛ ورود و خروج از مدینه را ممنوع اعلام کرد و به ترورهای سیاسی پی در پی دست زد.(5)

و همه دیدند که حضرت زهرا(علیهاالسلام) در خط مقدم دفاعى، محسنش را تقدیم حمایت از ولایت معصوم کرد و از پاى درنیامد. و در تداوم مبارزه، سیلى خورد. و با شلاق خوردن، بازوانش متورّم شد، امّا مبارزه را تا افشاى نقشه هاى دشمن و حمایت صحیح از رهبرى تداوم بخشید.

پی نوشت ها:

1)      به نقل از 25 منبح که برای نمونه به سه مورد اشاره می کنیم. تفسیر فرات ص 118: فرات الکوفى متوفاى 300 هجرى, تفسیر نورالثقلین ج 3 ص 153: عروسى حویزى, تفسیر درّالمنثور ج 4 ص 177. سیوطى شافعى متوفاى 911 هجرى 10.

2)      بحارالانوار ج 8 ص 104 - صحیح بخارى ج 3 ص 38 - طبقات ابن سعد ج 2 ص 86 - مسند احمد ج 1 ص 4 تا 14.

3)      الجمع بین الصحیحین. حمیدى - شرح ابى الحدید ج 12 ص 53

4)      تاریخ طبرى ج 4 ص 1815. تاریخ ابن کثیر ج 5 ص 342.

5)      شرح نهج البلاغه ج 4 ص 457 . تاریخ خطیب بغدادى ج 7 ص 453.

فرآوری: فاطمه سر فرازی       

بخش تاریخ و سیره معصومین تبیان

منبع: کتاب «تحلیل حوادث ناگوار زندگانى حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)», محمد دشتى.

(نقل ازسایت تبیان)

http://nasimemarefat.parsiblog.com/Posts/895/

وبگاه نسیم معرفت درخدمت شما