ابعاد شخصیتی حضرت فاطمه(سلام الله علیها)قسمت پنجم
13 بازدید
تاریخ ارائه : 9/13/2014 6:24:00 AM
موضوع: اخلاق و عرفان

{نقل از سایت شهیدآوینی}



19 - تسبیح خداوند قبل از خلقت آدم
ابوسعید خدرى گوید: در خدمت رسول خدا صلى الله علیه و آله نشسته بودیم ، مردى از راه رسید و از حضرت درخواست کرد که درباره بیان خداوند که فرموده است : استکبرت ام کنت من العالین ، توضیح دهد که اینان چه کسانى هستند که از ملائکه مقربین برتر و والاترند؟
رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود: منظور از آنان من ، على ، فاطمه ، حسن و حسین مى باشیم که در سرادق عرش بودیم و دو هزار سال پیش از آن که خداوند آدم علیه السلام را بیافریند، خداوند را تسبیح مى کردیم و ملائکه با تسبیح ما تسبیح مى کردند، هنگامى که خداوند آدم را آفرید به ملائکه دستور فرمود که بر او سجده کنند، و مامور به سجده نشده بودند مگر به خاطر وجود ما. به جز ابلیس ، همه فرشتگان سجده کردند. خداوند متعال به او فرمود: اى ابلیس ! چه چیز تو را بازداشت از این که بر آن چه که من با دست قدرت خود آفریده ام ، سجده کنى ؟ آیا استکبار ورزیدى یا از موجودات عالى و برتر بودى ؟
یعنى از این پنج تنى که اسامى آنان در سرادق عرش نوشته شده بود. پس ما هستیم آن باب خدایى که از آن در وارد مى شوند و هدایت یافتگان به وسیله ما هدایت مى گردند. هر کس ما را دوست داشته باشد خداوند او را دوست داشته به بهشت خود واردش مى سازد و هرکس با ما دشمنى کند خداوند او را دشمن داشته به آتش داخلش مى کند. و دوست ندارد ما را مگر کسى که از دامان پاک و پاکیزه زاده شده باشد.
20 - سلام هفتاد هزار فرشته بر فاطمه (س ) هنگام عبادت
علامه مجلسى اعلى الله مقامه روایت کند که پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله فرمود: فاطمه بانوى زنان جهانیان از پیشینیان و آیندگان است . او در محراب خود مى ایستد و هفتاد هزار فرشته مقرب بر او سلام مى دهند و او را به همان گونه که با مریم سخن مى گفتند، صدا مى زنند و مى گویند: اى فاطمه ! همانا خداوند تو را برگزید، و پاک ساخت و بر زنان جهانیان برترى داده است . (15)
21 - فاطمه (س ) حاصل ریاضت اربعین
دورى پیامبر از مردم ، انس با خدا و عبادت و نماز و روزه چهل روز دلیل بر قداست و شخصیت ملکوتى حضرت فاطمه علیهاالسلام است . چنانچه قبل از بعثت نیز پیامبر خدا صلى الله علیه و آله از مردم کناره گرفت و در غار حرا به عبادت و مناجات با خدا پرداخت . همچنین اشتیاق حضرت خدیجه علیهاالسلام به دیدار پیامبر و قبول هدیه حق در دوران ریاضت رسول خدا صلى الله علیه و آله و برکاتى که اربعین دارد، قابل توجه است ، چنانچه فرمود: من اخلص عبد لله - اربعین صباحا الا جرت ینابیع الحکمة من قلبه على لسانه ؛
کسى که چهل شبانه روز براى خدا اخلاص پیشه کند، چشمه هاى حکمت از قلب وى بر زبانش جارى مى شود. (16)
22 - با رکوع کنندگان رکوع کن
از عایشه روایت شده که گوید: هنگامى که فاطمه از پیش روى مى آمد راه رفتنش بسان راه رفتن رسول خدا بود. او هرگز مانند دیگر زنان خون حیض ‍ ندید، زیرا از سیب بهشتى آفریده شده بود. حسن را بعد از نماز عصر به دنیا آورد و بلافاصله از نفاس پاک شد و غسل کرد و نماز مغرب را به جاى آورد.
اسحاق بن جعفر بن محمد بن عیسى بن زید بن على گوید: از حضرت صادق شنیدم که مى فرمود: از آن جهت حضرت فاطمه را محدثه نامیدند که ملائکه از آسمان فرود آمده همان گونه که با حضرت مریم علیهاالسلام صحبت مى کردند، با آن حضرت نیز صحبت مى نمودند و مى گفتند: اى فاطمه ! خداوند تو را برگزیده و پاک و طاهر کرده و بر دیگر زنان برگزیده جهان برترى داده است . اى فاطمه ! در پیشگاه پروردگارت خضوع کن ، سجده نما و با رکوع کنندگان رکوع بنما! فاطمه علیهاالسلام با آنان صحبت مى کرد. (17)
23 - گهواره فرزند و نماز
روایت شده : گهگاهى که حضرت فاطمه زهرا در حال نماز و عبادت بود و یکى از کودکانش مى گریست ، گهواره کودک خود به خود مى جنبید، زیرا فرشته اى آن را به حرکت در مى آورد. (18)
24 - نزول مصحف در محراب عبادت
ابوبصیر گوید: از حضرت امام محمد باقر علیه السلام درباره مصحف فاطمه پرسیدم ، فرمود: مطالبى است که پس از درگذشت پدرش ، حضرت رسول ، بر ایشان نازل شد. گفتم : آیا از قرآن چیزى در آن هست ؟
فرمود: چیزى از قرآن در آن نیست .
عرض کردم : آن را برایم توصیف فرمایید!
فرمود: آن داراى دو جلد از جنس زبرجد قرمز است و به اندازه طول و عرض یک برگ مى باشد.
عرض کردم : ورقه و برگ آن از چیست ؟
فرمود: از در سفید که با گفتن کلمه کن به وجود آمده است .
عرض کردم : چه چیزى در آن نوشته شده است ؟
فرمود: اخبار آن چه که تا به حال بوده است و آن چه که تا روز قیامت خواهد بود و اخبار هر یک از آسمان ها و تعداد فرشتگان هر یک از آن ها، نامه هاى فرستادگان خدا از انبیاى مرسل و غیر مرسل و اقوامى که اینان بر آنها مبعوث شده اند، اسامى مخالفان و تکذیب کنندگانش و گروندگان به آن ها، اسامى تمام مومنان و کافران از آغاز تا پایان آفرینش ، نام هاى شهرها و ویژگیهاى هر شهرى ، چه در شرق و چه در غرب جهان ، تعداد مومنان هر شهر و آمار کافران آن ، ویژگیهاى تمام کسانى که تکذیب کرده اند، مشخصات اقوام پیشین و داستان هاى مربوط به آنان ، طاغوتیانى که به قدرت رسیده اند و دوران فرمانروایى و تعداد آنان ، مشخصات ائمه و اسامى آنان ، و مدت زمانى که هر یک از آنان امامت و پیشوایى و زمامدارى داشته اند، ویژگیهاى بزرگان آن ها و خلاصه هر گونه دگرگونى و نقل و انتقالى که در ادوار گوناگون انجام گیرد، همگى اینها در مصحف حضرت فاطمه وجود دارد.
عرض کردم : فداى شما بشوم ، چند دوره وجود دارد؟
فرمود: پنجاه هزار سال که مى شود هفت دوره . در آن مصحف اسامى همه آفریدگان و مدت عمر آنها، صفت بهشتیان ، تعداد کسانى که وارد بهشت خواهند شد، تعداد جهنمیان و نام هاى هر یک از آن دو گروه ، و نیز در همان مصحف علم قرآن به همان گونه که نازل شده است و همچنین علم تورات و انجیل و زبور به همان ترتیب نزول ، و تعداد درختان و سنگریزه هاى هر شهر و دیار وجود دارد.
حضرت باقر علیه السلام فرمود: هنگامى که خداوند خواست این مصحف را بر آن حضرت نازل فرماید، دستور داد که جبرئیل و میکائیل و اسرافیل آن را برداشته نزد آن حضرت بیاورند. این نزول در ثلث دوم شب جمعه در هنگامى که حضرت در محراب خود به نماز ایستاده بود، واقع شد. فرشتگان سر پا ایستاده تا این که حضرت نشست . پس از آن که از نماز فارغ شد، سلام کرده گفتند: خداوند به تو سلام مى رساند و مصحف را در دامان آن حضرت گذاشتند. حضرت فرمود: سلام مخصوص خداوند و از سوى او و به سوى اوست و بر شما اى فرستادگان خدایى سلام و سلامتى باد! آن گاه به آسمان رفتند. پس از نماز صبح تا سر ظهر به طور پیوسته به خواندن و مطالعه آن مشغول شد تا این که به آخرش رسید آن حضرت بر تمامى خلق خدا از جن و انس ، پرندگان و وحوش ، ملائکه و پیامبران واجب الاطاعة مى باشد.
راوى مى گوید عرض کردم : فدایتان شوم ، پس از آن حضرت این مصحف به چه کسى منتقل شد؟
فرمود: آن را به امیرالمومنین علیه السلام داد و پس از درگذشت حضرت على ، به امام حسن و بعد به امام حسین و بعد نزد اهلش باقى مى ماند تا این که به صاحب این امر واگذار کند.
عرض کردم : این علم بسیار زیاد است !
فرمود: اى ابومحمد! آن چه را که من به تو گفتم ، در دو برگ اول آن بود و مطالب پس از ورقه دوم را براى تو نگفتم و حتى یک حرف از آن را هم بازگو نکردم . (19)
25 - نور فاطمه (س ) براى ملائکه آسمان
پیامبر گرامى اسلام صلى الله علیه و آله در شاءن مقام دختر بزرگوارش ‍ حضرت زهرا علیهاالسلام فرمودند: دخترم فاطمه سیده بانوان جهان از پیشینیان و آیندگان است وى پاره تن من است و نور چشم و میوه قلب و روحى که در میان دو پهلوى من است . او حوریه است به صورت انسان . آن هنگام که در محراب عبادت در برابر پروردگارش مى ایستد، نور وى براى ملائکه آسمان مى درخشد، آن گونه که نور ستارگان براى اهل زمین درخشندگى دارد. در آن هنگام پروردگار بلند مرتبه به فرشتگان خود مى فرماید: اى فرشتگانم ! به بنده ام نظر افکنید، فاطمه سیده و سرور کنیزانم که در برابر ایستاده ، اعضاء و جوارح او از ترس من مى لرزد و با تمام قلب و وجود خویش به عبادتم ایستاده شما را به شهادت مى گیرم که شیعیان وى را از آتش ایمن گردانم . (20)
26 - شوق به عبادت
عبادت هاى فاطمه زهرا فراوان است ، خصوصا در آن عباداتى که با پرورگار خویش مناجات مى کند که ما عبادت وى و نیز شوق و رغبتش به نماز و کثرت علاقه قلبى اش به مناجات با خداى تعالى را احساس نمى کنیم و چرا این گونه نباشد؟ زیرا که فاطمه زهرا دختر برترین عبادتگر است ؛ یعنى آن پیامبرى که براى عبادت ساعات طولانى بر سر پا مى ایستد تا این که خدایش به وى فرمود: طه ما انزلنا علیک القرآن لتشفى و نیز فاطمه زهرا دقیقا معنى و قدر و قیمت عبادت را به خاطر معرفت عظیمش ‍ نسبت به پروردگار مى دانست ، پس جاى تعجب و شگفت نیست که این بزرگوار تا این حد از عبادت لذت ببرد و خود، را با ایستادن در برابر خداى تعالى به رنج افکند و اظهار تذلل و خشوع نماید، گویى که هیچ گاه از قیام و رکوع و سجود ناراحت نمى گردد.(21)
27 - نماز در شب ازدواج
نماز در شب ازدواج اهمیت و فضیلت زیادى دارد، مرد و زن جوان باید زندگى خود را با نماز شروع کنند، به وسیله نماز به حیات خود آرامش ‍ ببخشند.
فاطمه زهرا در شب ازدواج از على علیه السلام مى خواهد که با هم به نماز بایستند و در این شب خدا را عبادت کنند. (22)
28 - درجه ایمان فاطمه (س )
حضرت فاطمه علیهاالسلام به آن درجه از ایمان مى رسد که باورش شده است خدا هست و شاهد اعمال است ، انسان در برابر او متعهد و مسئول است ، باورش شده بود که قیامت حق است ، قبر حق است ، صراط و میزان حق است ، بهشت و دوزخ راست است و...در وصیتنامه اش مى خوانیم :
- هذا ما اوصت به فاطمة بنت رسول الله
این وصیتى است که فاطمه علیهاالسلام دختر پیامبر آن را نوشته است :
- و هى تشهد ان لا اله الا الله
او گواهى مى دهد که خدایى جز الله نیست .
- و ان محمدا رسول الله
و گواهى مى دهد که محمد فرستاده خداوند است .
- و ان الجنة حق و النار حق
و گواهى مى دهد بهشت حق است و دوزخ نیز حق است .
و ان الساعة آتیة لاریب فیها
و گواهى مى دهد که قیامت آمدنى است و در آن شکى وجود ندارد.
و ان الله یبعث من فى القبور
و گواهى مى دهد که خداى عز و جل همه مردگان را بیدار و مبعوث مى کند.
- یا على انا فاطمة بنت محمد، زوجنى الله منک لاکون لک فى الدنیا والاخرة ...
این باورها روان او را پر کرده و آثار آن در جوارح و اعضا او ظاهر شده بود. رسول خدا صلى الله علیه و آله در شاءن ایمانش فرمود: خداوند دل و اعضاى دخترم فاطمه علیهاالسلام را از ایمان و یقین سرشار فرمود: ان ابنتى فاطمة ملا الله قلبها و جوارحها ایمانا و یقینا.
او ایمان و یقینش به خدا و معاد به حدى است که گوئى جهان غیب را مى بیند، بهشت را با همه نعمت هایش و دوزخ را با همه عذاب و شکنجه هایش شهود مى کند.
او در دعا و عبادت خود، در ارتباط و مناجات با خداى خود ترسان و نگران است ، در حین مناجات با خدا و سخن گفتن با او دلش مى لرزد گوئى مورد خطاب خدا با موسى علیه السلام است که خدا فرمود: یا موسى ، کن اذا دعوتنى خائفا مشفقا، وجلا، و ناجنى حین ناجیتنى بحسنة من قلب وجل . (23)
29 - درخواست زهرا(س ) براى اذان
یکى از اقدامات فاطمه زهرا علیهاالسلام بعد از رحلت پدر بزرگوارش صلى الله علیه و آله زنده نگهداشتن خاطرات دوران پدر بود. او مى خواست با احیا و یادآورى آن دوران دل هاى مرده را بیدار کند و از تاریکى به سوى روشنایى هدایت کند، و توطئه هاى دشمن و افکار پلید آن ها را به وسیله اذان خنثى کند، چون روح اذان گواهى به توحید و رسالت رسول خدا صلى الله علیه و آله و ولایت على علیه السلام مى دهد.
به راستى که زهرا علیه السلام آموزگار بیدارى و ظرافت است .
وقتى رسول خدا صلى الله علیه و آله از دنیا رفت و وصى او را کنار نهادند، بلال به عنوان اعتراض دیگر اذان نگفت و هر چه به سراغش مى آمدند، امتناع مى کرد و عذر مى آورد. زهرا علیهاالسلام از او خواست که اذان بگوید، گفت : بسیار مشتاقم که صداى موذن پدرم را بشنوم .
بلال بر بالاى بام مسجد رفت . آواى گرم بلال در مدینه پیچید: الله اکبر، همه دست از کار کشیدند. هر کس دست دیگرى را مى کشید و به شتاب به طرف مسجد مى آورد، همه حتى زنان و کودکان در بیرون مسجد جمع شدند، مدینه به یکباره تعطیل شد.
همه به طنین روح افزاى بلال گوش مى دادند و بر دهان او خیره شده بودند. ناگاه ، به یاد ایام رسول خدا صلى الله علیه و آله افتادند، فریاد هاى هاى گریه ها در مدینه پیچید، مدینه کمتر این گونه روزهایى به یاد داشت . همه از یکدیگر سوال مى کردند، چرا بلال اذان نمى گفت ؟ چه شده که به درخواست زهرا علیهاالسلام اذان مى گوید؟ چرا زهرا علیهاالسلام گریه مى کند؟ به یکدیگر نگاه مى کردند، سپس سرها را به زیر مى انداختند و از خود و بیعتشان با ابوبکر شرمشان مى آمد. زهرا علیهاالسلام هم همراه جماعت به اذان گوش داده بود و به یاد دوران پدر و غدیر و...افتاد. و همچون ابر باران اشک مى ریخت .
در فضاى مدینه پیچید: اشهد ان محمدا رسول الله زهرا علیهاالسلام دیگر طاقت نیاورد، فریاد و ناله و آهى زد و از حال رفت . آن چنان که همه گمان کردند از دنیا رفته .
مردم فریاد برآوردند: بلال بس کن ، دختر رسول الله صلى الله علیه و آله را کشتى !
بلال ، اذان را نیمه رها کرد و ندانست که چگونه خود را بر بالین زهرا علیهاالسلام رساند.
زهرا علیهاالسلام را به هوش آوردند. درخواست اتمام اذان کرد.
بلال گفت : از این درگذرید که بر جان شما نگرانم .
با اصرار بلال ، التماس و گریه هاى مردم ، زهرا علیهاالسلام از خواسته خود درگذشت . (24)
30 - شهادت فاطمه (س ) در اذان
اکنون که فهمیدى بقیه نبوت و عقیله رسالت و ودیعه مصطفى و زوجه ولى الله و کلمه تامه الهى ، فاطمه علیهاالسلام حائز مقام عصمت است ، پس ‍ مانعى ندارد که در فصول اذان و اقامه به عصمت آن حضرت شهادت دهید و مثلا چنین بگویید:
اشهد ان فاطمة بنت رسول الله عصمة الله الکبرى ؛ یعنى شهادت مى دهم که فاطمه دختر رسول خدا عصمت کبراى خدا است . (25) (سعى کنیم در اذان و اقامه نماز خویش گواهى فاطمه زهرا علیهاالسلام را فراموش نکنیم ، و نماز خود را با نام زهرا مزین کنیم ).
31 - چرا فاطمه (س ) را زهرا گویند؟!
راوى مى گوید: از امام حسن عسکرى علیه السلام پرسیدم : چرا فاطمه علیهاالسلام را زهرا مى گویند؟
فرمود: زیرا (نور معنوى ) چهره اش در سه وقت بر على مى درخشید. اول روز مثل خورشید و ظهر همچون بدر ماه و در هنگام غروب همچون ستاره درخشان . (26)

http://nasimemarefat.parsiblog.com/Posts/1092/

وبگاه نسیم معرفت درخدمت شما