نکات اخلاقی از علماء
28 بازدید
تاریخ ارائه : 9/8/2014 8:13:00 PM
موضوع: اخلاق و عرفان


امام خمینی(ره)  

سوره مبارکه حشر را مطالعه کن، که گنجینه‌هایى از معارف و تربیت در آن است، و ارزش دارد که انسان یک عمر در آن‌ها تفکر کند، و از آن‌ها به مدد الهى توشه‌ها بردارد، خصوصاً آیات اواخر آن از آنجا که مى‌فرماید: «یا ایهاالذین آمنوا اتقواالله و لتنظر نفس ما قدمت لغد و اتقواالله ان‌الله خبیر بما تعملون» تا آخر سوره.

آیةالله‌العظمی بهاءالدینی(ره)  

انسان ممکن است بدون بصیرت دینی برای نهی از منکر، صد منکر مرتکب شود. یعنی کسی‌که اطلاعات دینی ندارد، گرچه حسن نیت دارد و می‌خواهد از منکر جلوگیری کند، ولی از روی بی‌اطلاعی، ده منکر مرتکب می‌شود. از این جهت، به تفقه خیلی اهتمام شده است. بعد از تفقه نوبت رهبری اجتماعی است.

آیةالله‌العظمی بروجردی(ره)  

 شیطان مانند صیادی است که همیشه در کمین صید است و یکی پس از دیگری اهدافی را،‌ که طلاب برای آمدن به حوزه علمیه، برای خودشان تعیین کرده بودند، منحرف می‌کند، بعد هم دشمن علما می‌شود و برای آن‌ها تعیین تکلیف می‌کند و این، ‌علامت انحراف است.

عالم ربانی سید‌هاشم حداد(ره)  

راه معنویت، ایثار و از خود گذشتگی می‌خواهد. اما بعضی از رفقای ما سستی می‌کند و حاضر به انفاق نیستند و لذا متوقف می‌مانند.

فرزندان و اهل‌بیت را عادت دهید که بین‌الطلوعین بیدار باشند. دعاها و توسلات خوب است، ولی باید انسان اثر را از خدا بداند و از خدا بخواهد.

فقیه عارف حضرت آیةالله سیدعلی‌آقا قاضی طباطبایی(ره)

زیارت و دیدار برادران خود را زیاد کنید! (مقصود رفقای طریق هستند) خیلی آنها را زیارت کنید و ببینید؛ زیرا اینها هستند برادران طریقی شما که در طریق و عقبات نفس و تنگناها که انسان گیر میکند، کمک انسان میکنند و نجات میدهند.

علامه حسن‌زاده‌آملی:

آن‌چه در عبودیت هدف است، حفظ و یادآوری شناخت خداوند است؛ یعنی پس از آن‌که فرد خداوند را شناخت، با عبادات، به یاد او می‌افتد تا دچار غفلت نگردد.

دروس شرح اشارات و تنبیهات ابن‌سینا (نمط دهم)/ص 78

آیةالله‌العظمی جوادی آملی

این‌که می بینید وقتی برخی‌ها نماز می خوانند حواسشان نیست به‌خاطر این است که عقل این افراد می‌خواهد به فکر نماز باشد، ولی وهم و خیال آن‌ها نمی‌گذارد؛ بنابراین اولین رسالت اخلاقی ما این است که به این‌ها سامان بخشیم و نماز جماعتی در حوزه درون برپا کنیم که وهم و خیال را به عقل عرضه کند تا عقل اندیشمند کامل شود.

حضرت آیةالله اشتهاردی(ره)

قلب انسان به‌گونه‌ای است که در خیلی از موارد گناهان، ذره‌ذره در آن جمع می‌شود و زنگار شدیدی در قلب او ایجاد می‌شود و اگر متوجه آن نباشد، یک دفعه مصداق آیه شریفه «علی قلوبهم أکنّة» می‌شود.

«اکنة» جمع «کنة» و به معنای پرده ضخیم یا پرده‌ای روی پرده دیگر است، که هیچ منفذی را برای ورود نور نمی‌گذارد.

آیةالله‌العظمی بهجت(ره)

هیچ ذکری بالاتر و مهم‌تر از عزم پیوسته و همیشگی بر ترک گناه نیست؛ یعنی تصمیم داشته باشید اگر خداوند صدسال هم به شما عمر داد، حتی یک گناه نکنید، هم‌چنان که اگر صد سال عمر کنید، حاضر نخواهید شد یک بار تهِ استکانی زهر بنوشید؛ حقیقت و واقع گناه هم، زهر و سمّ است.

علامه حسن‌زاده آملی

«آقا! ذکر می‌خواهید، یکی از اسماء قرآن ذکر است، ذکر همان قرآن است، البته دقت داشته باشید چطور برای درس وقت معین دارید، برای قرآن هم همین‌طور باشد؛ یک درس را قرآن قرار دهید، در پیشگاهش به درس بنشینید، استاد هم خدا باشد!»

 (به نقل از کتاب «جمع پراکنده») افق پارسایی4 ویژه نامه اخلاق اسلامی

 http://nasimemarefat.parsiblog.com/Posts/1463/

وبگاه نسیم معرفت در خدمت شما