توصیه هایی از شیخ مجتبی قزوینی
518 بازدید
تاریخ ارائه : 9/2/2014 3:09:00 PM
موضوع: اخلاق و عرفان

توصیه هایی از شیخ مجتبی قزوینی / صبح جهان آرا


پدید آورنده : محمد جهرامی ، صفحه 15

آیت الله حاج شیخ مجتبی قزوینی خراسانی، در سال 1318ق . در قزوین متولد شد . تحصیلات مقدماتی را در شهر قزوین به پایان برد و بعد راهی نجف اشرف گشت و حدود 7 سال در آن سامان مقدس بماند و از اساتید و عالمان بزرگی چون سیدمحمد کاظم یزدی و میرزا محمدتقی شیرازی کسب فیض کرد . وی پس از بهره مندی کامل از رشته های مختلف علوم معقول و منقول و کمال پذیری باریاضات و عبادات، خود انسانی بزرگ و کامل گشت و در شمار کاملان و بزرگ عالمان اسلام درآمد و از سال 1347 ق . در حوزه علمیه مشهد، شروع به تدریس کرد و 40 سال در مرکز علمی مشهد بدین مهم اشتغال داشت و پدرانه و با رفتاری مهربان به حال و احوال طلاب رسیدگی می کرد . زندگی بسیار ساده ای داشت و از نیازهای خود چشم می پوشید و آن چه را می توانست به طلبه ای تنگدست برساند، می رسانید و با تواضع و افتادگی بسیار، با آنان سلوک می کرد .

مرحوم قزوینی عنایتی خاص بر تلاش و کوشش و استفاده مردم از دانش پژوهان داشت . از این رو توازن در شیوه زندگی را برای شاگردان خود تجویز می کرد . یکی از شاگردان ایشان نقل می کند:

«من شب ها مطالعه می کردم . یک شب مطلب مشکل بود; من به زور خود را تا سحر بیدار نگاه داشتم و آب به صورت می زدم تا بیدار بمانم و مطلب حل شود; اما نشد . صبح شد و کسی نمی دانست که من نخوابیدم . حالم خیلی بد بود . صبح منزل حاج شیخ رفتم . وقت خداحافظی حاج شیخ گفتند: بنشین! آن وقت فرمودند: من در درس ها زحمت زیادی می کشیدم و خیلی فشار روی خودم می آوردم و حتی شب غذا نمی خوردم و دیر می خوابیدم . یک روز رفتم که نان بگیرم، یکی از اساتید مرا صدا زد و گفت: آقا مجتبی! می خوا هی از وجودت مردم بهره ببرند یا نه؟ گفتم: بله . ایشان فرمودند: با این روش که تو داری، مردی خواهی بود منزوی و علیل و کنج خانه افتاده و کسی از تو بهره نخواهد برد; مگر می خواهی ریاضت بکشی . بخواب! غذا بخور! چرا صبحانه نمی خوری؟ چرا غذایت نامرتب است؟ علم را کم کم بیاموز و خوب بیاموز; به طوری که وقتی به جایی رسیدی، مردم و طلبه ها از وجودت بتوانند استفاده کنند . حاج شیخ بعد از نقل این داستان گفتند: آقا جان شب نخوابیدن یعنی چه؟ من با خود گفتم حاج شیخ از کجا خبر دارند؟ کسی که از بیداری من مطلع نبود . گفتم: چه کنم؟ فرمودند شب را بخواب » .

شیخ دارای کرامات و چشم حقیقت بین بود; استاد محمد رضا حکیمی می گوید :

«حاج شیخ از سفر قبله بازگشته بودند (یادم نیست سفر اول بود یا دوم) و روزی در خدمتشان بودم و دو به دو نشسته بودیم; فرمودند: در یکی از طواف ها دیدم نوری از درون کعبه معظمه خارج شد، و به طرف مشاهد مشرفه (حرم مدینه، حرم نجف . .). رفت و آن جاها را نورافشانی کرد و دوباره به کعبه بازگشت .» .

هم زمان با تدوین انتشار کتاب «متاله قرآنی » در شرح حال این فرزانه ربانی، توسط جناب آقای محمدعلی رحیمیان، با الهام از این کتاب، سیری در دیدگاه ها، توصیه ها و پاسخ های وی به برخی از پرسش ها از ایشان، شایسته است .

پیر ما کایینه صبح جهان آرا بود

همچو غم، گرم، کنار دل ما، با ما بود

صفات ممتاز

تحدی (ناتوان بودن بشر از آوردن مانند قرآن)، فقط به فصاحت و بلاغت نیست; اگر چه عرب از آوردن مثل فصاحت قرآن هم عاجز بودند;

بلکه مورد تحدی همانا علوم و معارف و حکم است در مقابل کل بشر; لهذا قرآن مجید تحدی فرموده به همان صفاتی که قرآن را به آن صفات در آیات بسیاری معرفی کرده، یعنی قرآن:

«علم » است، در مقابل جهل بشر;

«حکمت » است، در مقابل خیال بافی بشر;

«نور» است، در مقابل ظلمت و توهمات بشری;

«برهان » است، در مقابل هذیان بشر;

«روح » است در مقابل بی حقیقتی گفته های بشر;

«بصائر» است، در مقابل کوری دل بشر;

«هدایت » است، در مقابل گمراهی و ضلالت بشر . (1)

قلب قرآن

سوره مبارکه «یس » ، قلب قرآن است; یعنی حیات قرآن و عصاره قرآن کریم . ایشان می فرمودند: «من هر کاری که کرده ام به برکت سوره یس کرده ام » .

به مناسبت این که اشاره ای به اهمیت خاص این سوره مبارکه به میان آمد و ذکری از «قلب قرآن » شد، یادآوری می کنیم که یکی از وقت هایی که خواندن «سوره یس » و مداومت بر آن بسیار مفید و در احادیث نیز رسیده است، خواندن این سوره به هنگام خواب است . خوب است چهارده صلوات - باتوجه به ارواح و باطن معصومین (ع) - قبل از خواندن سوره و چهارده صلوات بعداز خواندن، به قصد قربت بفرستد، و ثواب این ذکر عظیم را به خود چهارده معصوم (ع) هدیه کند . (2)

توفیق زیاد

از ایشان سؤال شد: برای این که توفیق زیاد شود، چه باید کرد؟ جواب دادند: قرآن زیاد بخوانید; تصمیم بگیرید روزی نصف جزء بخوانید .

همچنین سؤال شد: کسی که قبلا توفیقاتی داشته چه باید انجام دهد تا آن توفیقات برگردد؟ جواب دادند: زیاد استغفار کند; روزی هفتاد مرتبه استغفار کند; مناجاة التائبین را بخواند . (3)

راه نجات

بدان! راه نجات و رسیدن به مقاصد عالیه، تقوی و توسل به ائمه هدی، خاصه ولی عصر روحی و ارواح العالمین له الفداء - می باشد; مکرر این دو کلمه را برای شما توضیح داده ام .

1 . مواظبت و مراقبت کامل در فعل واجبات و ترک محرمات باید داشته باشید .

2 . نماز توسل به ولی عصر - عجل الله تعالی فرجه الشریف - در خود مفاتیح صفحه 45 مطلق است، و شرایط ندارد; هر وقت می شود خواند; مکرر با توجه تام بخوان! در هر امر مهمی بخوان تا نتیجه بگیری; «مَن دَقَّ باباَ وَ لَجّ وَلَجَ; کسی که در خانه شخصی بزرگ را بکوبد و جدیت کند، داخل خواهد شد» و یک دعا از مفاتیح، با حال و توجه به معانی آن بخوان!ّ

3 . این دو امر مهم را با سوره ای از قرآن ترک نکن; امیدوارم آخرالامر به اهمیت این دستور برخوری و بفهمی . . . (4)

ریشه امیدواری

ریشه امیدواری دو امر مهم است:

اول معرفت پروردگار متعال به ربوبیت و اوصاف کمال و جمال; چنان که ذات مقدس، به توسط قرآن مجید و پیغمبر اکرم (ص) وائمه هدی (ع) بیان فرموده; نه چنان که علماء بشر به آراء و عقول ناقص خود مشی کردند .

دوم شناسایی خود، به عبودیت و فقر و عجز و احتیاج و بیچارگی و ناتوانی و قصور و تقصیر و تمام و کمال رجاء که باعث نجات باشد و توسل و تشبث به ولایت اهل بیت عصمت (ع) و عمل به دستورات و فرامین آن وجودات مقدس و شکی نیست که هر مقام و کمالی را خواسته باشیم، باید متوجه و متوسل به مقامت ولایت ائمه (ع) باشیم; «مَن اراد اللهَ بَدَأَ بِکُم و مَن وَحَّدَهُ قَبِلَ عَنکُم و مَن قَصَدَهُ تَوَجَّهَ بِکُم » .{بخشی از زیارت جامعه کبیره}

به خصوص در زمان غیبت، باید متوسل به ذیل عنایات ولی عصر (عج) باشیم و وجود مبارکش را لیلا و نهارا متذکر و فراموش و غفلت نکنیم و بدانیم که از جانب ذات اقدس ربوبی - جلت آلاؤه - ولی امر و واسطه بین خالق و خلق، اوست و فیوضات به برکت وجود مبارکش به ما می رسد و آن چه بخواهیم، باید به برکت آن حضرت بخواهیم . (5)

پی نوشت:

1 . متاله قرآنی، رحیمیان، محمدعلی، ص 117 .

2 . همان، ص 278 .

3 . همان، ص 275 .

4 . همان، ص 265 .

5 . همان، ص 272 .

زندگی نامه آیت الله شیخ مجتبی قزوینی (ره)

 تولد

 آیت الله حاج شیخ مجتبی قزوینی خراسانی(ره) فرزند حجه الاسلام و المسلمین، آقا شیخ احمد تنکابنی، در سال 1318 هجری قمری در قزوین و در خاندانی اهل علم  و تقوا از مادری صالحه متولد شد. این بانو دختر مرحوم آیه الله شیخ محمد تنکابنی، مولف فوائد العسکریه می باشد.

تحصیلات

مرحوم شیخ مجتبی، تحصیلات مقدماتی را در شهر قزوین به پایان رسانید و پس از آن در حدود سال 1330 هجری  قمری به همراه پدر راهی نجف اشرف گردید و حدود هفت سال در آن سامان مقدس اقامت نمود و از محضر اساتید و عالمان بزرگی مثل سید محمدکاظم یزدی و میرزا محمد شیرازی کسب فیض نمود. سپس شیخ در سال 1337 هجری قمری از عتبات مقدسه به ایران بازگشت و به مدت دو سال در زادگاه خود بماند. در این مرحله از عمر خود بود که به محضر مربی بزرگ، دانای حقایق و اسرار و عالم به معارف قرآنی، حضرت سید موسی زرآبادی قزوینی که شوهر خواهر وی نیز بود رسید و با تعالیم او پا به عرصه عوالم انسانیت و شناخت این عوالم نهاد و قدم در راه کسب عالم باطن گذاشت. وی بسیاری از علوم محتجبه را  نیز از وی بیاموخت و به ریاضات و مجاهدات شرعی پرداخت و به سیر عوالم الهی روی آورد. شیخ مجتبی قزوینی(ره) پس از گذراندن مراحل یاد شده و بهره مندی کامل از شعب مختلف علوم معقول و منقول و خوپذیری با ریاضات و عبادات،  خود انسانی بزرگ و استادی کامل گشت.

 تدریس و تربیت

وی از سال 1347 هجری قمری  در حوزه علمیه مشهد شروع به تدریس وتربیت طلاب و فاضلان کرد و بدین ترتیب چهل سال از عمر خویش را در مرکز مهم علمی شهر مقدس مشهد صرف این امر نمود. و حاصل این دوره، تربیت دهها تن عالم  و فاضل و مدرس و واعظ  و محقق است که در سایه مهر آیین این فرد بزرگ پرورش یافتند. زندگی ایشان همواره ساده بود و از نیازهای خود چشم می پوشید و آنچه راکه می توانست به طالب علمی تنگدست برساند،  می رساند و این بود که شیخ مجتبی قزوینی(ره) که خود نمونه ای مجسم از تقوی و نفس کشی و اعراض از مال و منال و جاه و مقام بود. شیخ درانجام تکالیف سیاسی واجتماعی به موقع اقدام می کرد و در مبارزات و درگیریها مقدم بود. اشتغال او به عبادات و ریاضات و اذکار و اوراد و استغراق او درعوالم  روحی او را از اقدامهای لازم باز نمی داشت. او اصول(سطح و خارج) و فقه و متون مهم فلسفه و فلسفه انتقادی و معارف ناب قرآنی را تدریس می کرد و در کار تربیت طلاب می کوشید. شیوه تدریس او در حکمت و فلسفه  بسیار آموزنده و پرورنده استعداد و نشان دهنده راه تفکر اجتهادی در مقام تعقل بود و تدریس اصول و فقه و متون مهم فلسفه و فلسفه انتقادی و معارف ناب قرآنی ایشان زبانزد همگان بود.

آثار مکتوب

آثار او را باید بیشتر در زحمات 40 ساله او در تدریس و تعلیم و تربیت شاگردان بسیار دانست. با این وجود  مجموعه دست نوشته ها و مکتوبات گرانسنگ حاج شیخ مجتبی قزوینی عبارت است از:

1- بیان الفرقان (به فارسی ) در 5 جلد. جلد اول در موضوع توحید در قرآن. جلد دوم در موضوع نبوت در قرآن. جلد سوم در موضوع معاد در قرآن. جلد چهارم در موضوع عصمت و نیز در ردّ سخنان غزالی در" القسطاس المستقیم" . جلد پنجم در موضوع غیبت، رجعت و شفاعت. 

2- رساله درمعرفةالنفس شامل بیان نظریه ارسطویی ونقد آن، نظریه مادیةالحدوث بودن نفس و نقد آن و نظریه مادیین درباره نفس و نقد آن و سرانجام تبیین معرفة النفس قرآنی

 3-  رساله ای درنقدعلمی و فلسفی اصول یازده گانه ملاصدرای شیرازی در مبانی فلسفه خویش

 4-  نسخه هایی در برخی علوم غریبه.

به سوی ملکوت

و سرانجام این عالم بزرگ و انسان قرآنی ، در روز 22ماه ذیحجه سال 1386هجری قمری برابر با 14 فروردین1346هجری شمسی دارفانی  را وداع گفت و دعوت حق را لبیک گفت و در ضلع جنوبی غربی صحن عتیق رضوی (رواق فعلی دارالحجه) به خاک سپرده شد.


امام خمینی(ره) و شیخ مجتبی قزوینی - سال 1343


شادی روحش صلوات


http://nasimemarefat.parsiblog.com/Posts/2676/وبگاه نسیم معرفت در خدمت شما