آيا ريش گذاشتن لازم است؟!+دردعاي ماه رجب«يا مَن اَرجُوهُ ...»...
41 بازدید
موضوع: اخلاق و عرفان

نتيجه تصويري براي ريش


*** آيا ريش گذاشتن لازم است؟!+دردعاي ماه رجب«يا مَن اَرجُوهُ ...»...


سؤال : حاج آقا سلام عليکم . سؤالي دارم . لطف کنيد جواب دهيد . آيا ريش گذاشتن لازم است؟! در دعاي ماه رجب «يا مَن اَرجُوهُ ...» اگر کسي ريش نداشته باشد چه کار کند ؟!!


پاسخ :


عليکم السلام


تشکر از پرسش جنابعالي


 پاسخ به نحو اختصار :  البته اصل ريش داشتن در همه مِلَل و اَقوام وجود داشته و در روزگاران دور برخي از دانشمندان غربي ريش  داشتند آن هم ريش هاي بلند . همه انبياء و ائمّه اطهار (عَلَيهِمُ السَّلامُ)  و همه علماء و فقهاء شيعه و اکثر علماي اهل تسنّن ريش داشتند و دارند مگر اينکه کسي به طور طبيعي و از جهت خلقت ، اَمْرَد و بي ريش و يا کُوسَج باشد . پس اصلِ ريش داشتنِ مردان در طول اَعصار و قرون در همه مِلَل و اَقوام جاي شکّ و شُبهه نيست و اصلِ اوّلي براي مردان  به عنوان زينت و يا عناوين ديگر مثل اُبَّهت و عظمت و منزلت و رياست و غيره ، ريش درآوردن و ريش گذاشتن است و اسلام عزيز نيز به ريش گذاشتن اهمّيّت داده است لکن ميزان و حدودي هم براي آن معيّن شده است که اگر از يک قَبضه بيشتر باشد خوب نيست و کراهت دارد و بايد در مقدار ريش گذاشتن افراط و تفريط نشود . بعضي ها ريش هاي بلندي مي گذارند با اينکه نه مرجعِ تقليدند و نه عالِم ديني و نه عنوان خاصِّ ديگر . بايد هر کسي در حدّ و حدود خودش ريش داشته باشد . حضرت آيت الله ناصر مکارم شيرازي ريش پُرفسوري را جائز مي دانند ولي مقام معظم رهبري حضرت آيت الله امام خامنه اي آن را حرام مي دانند و هر دو بزرگوار هم معيارهايي براي حُکم به جواز و حرمت اين عمل دارند . اکثر فقهاء و يا همه آنها تراشيدن ريش را بنابر احتياط واجب حرام اعلام نمودند و بايد بدانيم  که فقهاء بزرگوار از خودشان چيزي نمي گويند بلکه بر اساس ادلّه شرعي ، حُکم شرعي را بيان مي کنند . در رساله هاي عَمَليّه آمده است که يکي از مواردي که بايد خمس داده شود در باره آن موال و اموالي است که با حرام مخلوط شده باشد و کسي که شغلش سَلماني و ريش تراشي و يا به اصطلاح عربي ، اِمرار مُوسَي مي کند و موي سر و ريش مي زند اگر در قبال تراشيدن ريش پولي بگيرد اين پول اشکال دارد و اگر با پول حلالش مخلوط شده باشد و مقدار حرام را نداند و صاحب پول را نشناسد  در اين صورت از طريق پرداختن يک پنجم ، آن مالِ مخلوط به حرام حلال مي شود . پس ببينيد که در باره ريش چقدر اهتمام شده است و تراشيدن آن از نظر اسلام  طبق نظر اکثر فقهاء بنابر احتياط واجب ، جائز نيست ولي متأسفانه خيلي از مردم مسلمان به اين مسئله توجه و اهتمام ندارند و ريش خود را مي تراشند !!! 

و اما راجع به دعاي ماه رجب که بعد از نمازهاي واجب چنين خوانده مي شود : يَا مَنْ أَرْجُوهُ لِكُلِّ خَيْرٍ وَ آمَنُ سَخَطَهُ عِندَ كُلِّ شَرٍّ . يَا مَنْ يُعْطِي الْكَثِيرَ بِالْقَلِيلِ يَا مَنْ يُعْطِي مَنْ سَأَلَهُ. يَا مَنْ يُعْطِي مَنْ لَمْ يَسْأَلْهُ وَ مَنْ لَمْ يَعْرِفْهُ تَحَنُّناً مِنْهُ وَ رَحْمَةً . أَعْطِنِي بِمَسْأَلَتِي إِيَّاكَ جَمِيعَ خَيْرِ الدُّنْيَا وَ جَمِيعَ خَيْرِ الْآخِرَةِ . وَ اصْرِفْ عَنِّي بِمَسْأَلَتِي إِيَّاكَ جَمِيعَ شَرِّ الدُّنْيَا وَ شَرِّ الْآخِرَةِ . فَإِنَّهُ غَيْرُ مَنْقُوصٍ مَا أَعْطَيْتَ وَ زِدْنِي مِنْ فَضْلِكَ يَا كَرِيمُ .  و سپس ريش و مَحاسِن خود را با دست چپ گرفته و درحالي که انگشت سبّابه و اشاره دست راست را به سمت چپ و راست حرکت داده چنين مي خوانيم : يَا ذَا الْجَلَالِ وَ الْإِكْرَامِ‏ يَا ذَا النَّعْمَاءِ وَ الْجُودِ يَا ذَا الْمَنِّ وَ الطَّوْلِ حَرِّمْ شَيْبَتِي عَلَى النَّارِ .  يعني اى صاحب جلال و بزرگوارى ،  اى صاحب نعمت‌ها و جود ، اى صاحب عطا و كرم ، به كرمت مَحاسِنم و ريشم و صورتم را بر آتش دوزخ حرام گردان.

در باره اين دعا که کلمه «شَيْبَتِي» در آن آمده است بايد عرض کنم که کلمه «شَيبَه» اگر چه بالأِلتِزام و بالمُلازَمه معناي ريش از آن فهميده مي شود  ولي بايد توجه داشت که کلمه شَيبَه به چندين معنا از جمله  :صورت و چهره - لِحيَه و ريش -سفيدي - پير شدن و غيره آمده است  که يکي از معاني اصلي آن به معناي سفيدي است  و چون سفيدي موي سر معمولا نشانه پيري مي باشد لذا اين کلمه به معناي پيري هم آمده است و در آيه 4 از سوره مريم چنين آمده است : قالَ رَبِّ إِنِّي وَهَنَ الْعَظْمُ مِنِّي وَ اشْتَعَلَ الرَّأْسُ شَيْباً . حضرت زكريّا عَرضه داشت : پروردگارا  همانا استخوانم سُست شده، و موى سَرَم از شُعله‌ پيرى ، سفيد شده است . سفيدى مويم از ميان سياهى آن، مانند آتش شعله كشيد و بر سياهى غلبه كرد . و همچنين کلمه شَيبَه در سوره روم آيه 54 نيز آمده است : اَللَّهُ الَّذِي خَلَقَكُمْ مِنْ ضَعْفٍ ثُمَّ جَعَلَ مِنْ بَعْدِ ضَعْفٍ قُوَّةً ثُمَّ جَعَلَ مِنْ بَعْدِ قُوَّةٍ ضَعْفاً وَ شَيْبَةً يَخْلُقُ ما يَشاءُ وَ هُوَ الْعَلِيمُ الْقَدِيرُ . يعني : خداست كه شما را از ناتوانى (در آن هنگام که مَني بدبو و نطفه اي بيش نبوديد و بعد از مراحلي) آفريد ، سپس بعد از ناتوانى ، نيرو و قوّتى به شما  بخشيد ، آنگاه بعد از توانايى و قوّت ، براي شما ضَعف و پيرى قرار داد . او هر چه بخواهد مى‌آفريند ، و اوست داناى توانا .

توجه داشته باشيد که کلمه «شَيبَه» که در دعاي ماه رجب آمده است مي تواند به معناي لِحيَه که کنايه و حاکي از چهره و صورت است باشد و ما از خدا مي خواهيم که در دنيا و آخرت روسفيد باشيم و روي و صورت ما دچار آتش جهنم که مايه رسوايي و سياهرويي است نشود .  ما به هنگام خواندن اين دعا (يَا ذَا الْجَلَالِ وَ الْإِكْرَامِ‏ يَا ذَا النَّعْمَاءِ وَ الْجُودِ يَا ذَا الْمَنِّ وَ الطَّوْلِ حَرِّمْ شَيْبَتِي عَلَى النَّارِ ) با دست چپ چانه و ريش خود را مي گيريم و انگشت اشاره دست راست خود را به جانب چپ و راست مي جُنبانيم که  اين کار در واقع  براي نشان دادن خضوع و تَذلُّل در پيشگاه خداوندِ مُتعال و کريم است و جالب است بدانيد که برخي از برادران شيعه عرب وقتي که در برابر بارگاه امامان معصوم (عَلَيهِمُ السَّلامُ) و يا امام زادگان قرار مي گيرند انگشت اشاره دست راست خود را به سمت امام (عَلَيهِ السَّلامُ) و يا امام زاده حرکت مي دهند که نشان دهنده آن است که نهايت اِلتِجاء و اضطرار و پناهندگي و درخواست و نياز خود را به پيشگاه آن معصوم  (عَلَيهِ السَّلامُ) و يا امام زاده اظهار کنند . به هر حال اگر کسي ريش هم نداشته باشد ولي همين کار را بکند و دست به چانه و صورت بگذارد و اين دعا را مُتضرِّعانه و عاجزانه بخواند مشمول لطف خداوند مُتعال و کريم بنده نواز مي شود و چنين نيست که  اين دعا براي کساني باشد که حتما لِحيَه و ريش داشته باشند اگر چه شايسته است که انسان مسلمان ريش و محاسن مُعتدل و آراسته داشته باشد . (دقت بفرماييد)


*** معاني کلمه «شَيبَه» : صورت و چهره - لِحيَه و ريش -سفيدي - پير شدن -  يک موي سفيد  - سفيد شدن مو - گياه اَفسِنتين«absinthe» - رَيحان کرماني - ريحان سفيد - تير انداز - نام کوهي در مکه که مُشرِف به مَروَه است - نام عَبدُالمُطّلِب ، شَيبَه بود . * لِحيَه مي تواند کنايه و حاکي از چهره و صورت باشد .



** آيت الله سيد اصغر سعادت ميرقديم لاهيجي


**************************************
*** آياآيت الله بروجردي مطلقامخالف نظام وحکومت ديني بوده است؟!!!+آيت الله سيد اصغرسعادت ميرقديم لاهيجي+http://saadatmirghadim.mihanblog.com/post/535 .


*** گفت‌وگو با حضرت آيت‌الله امام خامنه‌اي درباره شخصيت شهيد نوّاب صفوي+https://www.isna.ir/news/92102816215/%DA%AF%D9%81%D8%AA-%D9%88%DA%AF%D9%88- .


*** آيا تشکيل حکومت اسلامي جائز است؟(اشکال و جواب)+آيت الله سيداصغرسعادت ميرقديم لاهيجي+http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=14302 .+پايگاه انديشوران حوزه+کليک کنيد .

*************************************************

*** موضوعات و عناوين اخلاقي و تربيتي و اجتماعي و اعتقادي و حديثي+پايگاه انديشوران حوزه+آيت الله سيداصغرسعادت ميرقديم لاهيجي


*** عناوين و موضوعات اخلاقي،تربيتي ، اجتماعي، سياسي...+وبلاگ نسيم معرفت+آيت الله سيداصغرسعادت ميرقديم لاهيجي


**سردار شهيد حاج قاسم سليماني در آيينه تصاوير+سردار دل ها+http://hakim-askari.rozblog.com/post/593 . +کليک کنيد .


** متن وصيتنامه سردار دل ها شهيد حاج قاسم سليماني+سايت حکيم زين العابدين عسکري گيلاني لشت نشايي +http://hakim-askari.rozblog.com/post/597 .+ کليک کنيد .

** مرحوم (شهيد) حاج عبدالله ضابط مشهدي جزء برترين مُبلِّغان در سراسر کشور بود+به ياد مرحوم حجت‌الاسلام و المسلمين حاج عبدالله ضابط مشهدي پايه گذار سيره شهداء +سايت حکيم زين العابدين عسکري گيلاني لشت نشايي+کليک کنيد

*** تفسير سوره کهف توسط آيت الله سيداصغرسعادت ميرقديم لاهيجي+ بر اساسِ «متنِ عربي کتابِ اَلميزان جلد 13.علامه طباطبايي»+سايت سعادت ميرقديم ها+کليک کنيد  +

http://saadatmirghadimha.rzb.ir/post/8 .


***********************************


***پرسش و پاسخ***

***********************************


***پرسش و پاسخ***



فضیلت عجم


***نسیم معرفت***


به نام خدا


*** آیاامام حسین(ع)برضدایرانیان وشیعیان ایرانی سخن گفته است؟!!!+پرسش و پاسخ +...


سؤال : آيا این روایت «نَحنُ قُرَیش وَ شِیعَتُنَا العَرَبُ وَ عَدُوُّنَا العَجَمُ ... » از امام حسين (عَلَیهِ السَّلامُ) است ؟ سَنَد و اعتبارش چیست ؟ در شبکه های اجتماعی و فضای مَجازی (مثل تلگرام و واتساپ) منتشر شده است که در کتاب سَفینةُ البِحار و مَدینةُ الأَحکام وَ الآثار از مرحوم شیخ عبّاس قُمی  ج2 ص164 چاپ دو جلدي سنگي واژه «عَجَم» ،حدیثی به این مضمون از امام حسین (ع) نقل شده است که : (ما از تبار قُریش هستیم و هواخواهان و پیروان ما عَرَب و دشمنان ما ایرانی‌ها هستند . روشن است که هر عربی از هر ایرانی بهتر و بالاتر و هر ایرانی از دشمنان ما هم بدتر است . ایرانی‌ها را باید دستگیر کرد و به مدینه آورد ، زنانشان را بفروش رسانید و مردانشان را به بردگی و غلامی اَعراب گماشت .) آیا چنین حدیثی وجود دارد ؟! و بر فرض که چنین روایتی ذکر شده باشد آیا اعتبار دارد یا نه ؟

جواب :

جوابش این است که :

اوّلا این مطلبی که شایع شده و شایع کرده اند مربوط به دهه مُحرّم سال 1432 «هـ.ق» در  سال 1394 و از سوی آل سعود یا آل سقوط  و وَهّابیّت است که شیطنت کردند و بعد از حادثه مِنا که بیش از هفت هزار نفر از حُجّاج و زائران بَیتُ الله و ضُیوفُ الرَّحمن از ده ها کشور اسلامی از جمله ایران به شهادت رسیدند و یا مفقود و یا مجروج شدند  و در ایّام  ادامه جنگ و حملات دَدمنشانه و  مُتجاوزانه و وحشیانه  عربستان با کشور و مردم مظلوم یمن  ، این شایعه را راه انداختند تا شیعیان را تخریب کنند و بین مسلمانان و شیعه و سُنّی تفرقه و اختلاف و عداوت و دشمنی ایجاد کنند و آنها را به جان هم بیندازند تا به اصطلاح از آب گِل آلود ماهی بگیرند!!! .

ثانیا اینکه این حدیث را به طور صحیح و درست و آنگونه که در منابعِ حدیثی آمده است  منتشر نکردند و باز شیطنت کردند و چیزهایی هم خودشان از سخنان عُمَر بن خَطّاب که مرحوم شیخ عبّاس قُمی آن را در سَفینَةُ البِحار در بابِ کلمه «عَجَم» آورده به آن اضافه کردند و نیز  اين روايت را به امام حسين (ع) نسبت داده اند كه آن حضرت در ضمن نامه ای به والی و حاكِم و فرماندارِ ري چنین مطالبی را نوشته است در حالي كه امام حسين (ع) در سال چهارُمِ هِجري قمری مُتولّد شد و  شهر ري در سال 19 يا 22 هجري فتح شد . يعني امام حسين (ع) در آن زمان 15 يا 18 و یا حداکثر 22 ساله بوده است . چطور ممکن است که امام حسین (ع) در چنین سِنّ و سالی در حالي كه پدر بزرگوارش حضرت اَمیرُالمُؤمنین علیّ (ع) به جهت ظلم و ستم و فشار و اخنتاقِ حکومتِ وقت ، خانه نشين بود و مادر عزیزش حضرت فاطمه (سَلامُ اللهِ عَلَیها) موردِ اذیّت و آزارِ جسمی و روحی ستمگرانِ زمانش واقع شده ،  چنین نامه ای را به فرماندار و حاکمِ ري نوشته باشد؟ !!  و  امام صادق (ع) نیز که این حدیث طبق نقلِ مُحدِّث قُمی که بعدا توضیح خواهیم داد ، به آن حضرت نسبت داده شده است در شرایطِ اقتدارِ ظاهری نبوده و حکومت به دست ستمگران زمانش بوده و در موقعیّتی نبوده که بتواند چنین نامه  و دستوری را بر ضدّ ایرانی ها صادر نماید . همچنین باید توجه داشت که برخی از کارشناسان گفته اند که در زمان ائمه (عَلَیهِمُ السَّلامُ) عدّه اي از طرفِ حكومتِ اُمَوِي و عبّاسي مأموريّت داشتند كه احاديثي را در مَذَمّت افراد و يا قبايل و شهرها از قول آنان بسازند و در ميان مردم منتشر كنند تا موقعيت آن بزرگوران را در جامعه مخدوش كنند . بعيد نيست كه اين روايت نيز از همان ها باشد . بعضی ها نیز گفته اند که بعید نیست با توّجه به شرایطِ زمان صفویه و جنگ های طولانی میان ایرانیان و عُثمانیان ، كسانی با مأموریّتی که به آنها داده شده بوده این حدیث  را به قصد تشدیدِ شكاف بین شیعه و سُنّی درست کرده باشند .

ثالِثاََ اوّلين مَنبعي كه اين روايت و حدیث در آن ذکر شده ، كتابِ مَعانِي الأَخبار از مرحوم شيخ صَدوق است و سپس مرحوم علّامه مجلسی در بِحارُ الأَنوار آن را از مَعانی الأخبار نقل کرده و بعد از او مرحوم شیخ عبّاس قُمی در کتاب سَفینَةُ البِحار ج2 ص164 چاپ دو جلدي سنگي واژه «عَجَم» آن را از کتابِ بِحارُالأَنوار نقل نموده است و كتابِ «سَفینةُ البِحار» در واقع خلاصه و عُصاره بِحار و در حكم فِهرستِ عناوینِ«بِحارُالانوار» مرحوم مجلسی است . اصلِ این حدیث آنگونه که در سَفینَةُ البِحار آمده با کُنیه «اباعبدالله» از امام صادق (ع) است  نه امام حسین (ع) و انتشار دهندگان و شایعه سازان اصلی با شیطنت و خُدعه و نیرنگ خود با اضافه کردن مطلب دیگر از عُمَر بن خَطّاب به اصل این حدیث و عدم درک درست از کُنیه اباعبدالله که مُشترک بین امام حسین (ع) و امام صادق (ع) است ، مطلب دروغی را به امام حسین (ع) نسبت دادند که آن حضرت گفته است : «نَحنُ قُرَیش وَ شِیعَتُنَا العَرَبُ وَ عَدُوُّنَا العَجَمُ ... » (ما از تبار قریش هستیم و هواخواهان و پیروان ما عرب و دشمنان ما ایرانی‌ها هستند. روشن است که هر عربی از هر ایرانی بهتر و بالاتر و هر ایرانی از دشمنان ما هم بدتر است. ایرانی‌ها را باید دستگیر کرد و به مدینه آورد ، زنانشان را بفروش رسانید و مردانشان را به بردگی و غلامی اَعراب گماشت .) !!! . باید توجه داشت که در كُتُب روايي و حدیثی هرگاه «ابي عبدالله» و یا «اباعبدالله» آمده باشد، منظور از آن ،  امام صادق (ع)  است نه امام حسین (ع) . اینکه می گوییم مراد از «اَباعبدالله» امام صادق  (ع) است نه امام حسین (ع)  دلیل ما آن است که  راوی این حدیث که «ضُرَيْسِ بْنِ عَبْدِ اَلْمَلِكِ» می باشد  اصلا در زمان امام حسین (ع) وجود نداشته بلکه در زمان امام باقر (عَلَیهِ السَّلامُ)  به دنیا آمده است .  این حدیث که مُحدِّث قُمی  یعنی مرحوم شیخ عبّاس قُمی صاحبِ مَفاتیح الجَنان آن را در سَفینةُ البِحار در مادّه «عَجَم» آورده  ، در بِحارُالأَنوار علّامه مجلسی جلد 64، ص 176 ـ کتابُ الأِیمانِ وَ الکُفر، باب «اَصنافُ النّاسِ فِی الأِیمان» حدیث 13 نقل شده است و مرحوم علّامه مجلسی نیز آن را از کتاب «مَعانِی الأَخبار» مرحوم شیخ صَدوق ص 404 نقل کرده است . سَنَد حدیث و اصل حدیث در کتاب مَعانِی الأَخبار و بِحارُالأَنوار و نیز در کتاب سَفینَةُ البِحار بدینگونه آمده است :  (عَنِ الشَّیخِ الصَّدُوقِ عَن اَبیهِ) عَنْ سَعْدِِ عَنْ سَلَمَةَ بْنِ اَلْخَطَّابِ عَنِ اَلْحَسَنِ بْنِ يُوسُفَ عَنْ عُثْمَانَ بْنِ جَبَلَةَ عَنْ ضُرَيْسِ بْنِ عَبْدِ اَلْمَلِكِ قالَ : سَمِعتُ اَبا عَبدِاللهِ (ع) یَقُولُ : نَحنُ قُرَیش وَ شِیعَتُنَا العَرَبُ وَ عَدُوُّنَا العَجَمُ  . این حدیث با سَنَدش که در منابع مذکوره آمده به همین اندازه است که ذکر شد . معنای درست و صحیح حدیث به طور خلاصه این است که  ما از طائفه قُریش هستیم و شیعیان و پیروان ما «عَرَب» به معنای انسان های خوب و درست کردار و صاف و بی غِلّ و غِشّ و خوش طینت هستند چه به اصطلاح عرب باشند و چه غیرعرب و  دشمنان ما  «عَجَم» به معنای انسان های بدکردار و ناشایست و نیرنگ باز و بد طینت است چه به اصطلاح عرب باشند و چه غیر عرب . باید به این نکته توجّه داشت که مرحوم شیخ عبّاس قمی در کتاب سَفینَةُ البِحار در ماده «عَجَم» در واقع احادیث مربوط به فضیلت عجم‌ها (ایرانی ها) را از بِحارُ الأَنوار جمع کرده و نقل کرده است و در مقام مدح و ستایش اَعاجِم و عَجَمی ها و ایرانیان بوده است نه مذمّت آنان ، پس روایت مذکور که معاندین و وهّابیت و آل سعود و امثالشان آن را با تحریفِ لفظی و معنوی بر ضدّ ایرانیان و شیعیان انتشار دادند در صدد مدح عَجَم ها و ایرانیان و شیعیانِ مخلِص است نه مذمّت آنها  . ( رجوع شود به سَفینَةُ البِحار، ج 6 ص 165 چاپ جدید هفت جلدی.)


رابعاََ : باید هر یک از  کلمه «عَرَب» و «عَجَم» را  از نظر معنای لُغوی بررسی کرد تا به معنای درست این کلمات در این حدیث پی ببریم  . در کُتُبِ لغت کلمه عَرَب به چندین معنا آمده است :  از جمله : قوم و جماعت عَرَب- خراب و فاسد شدن - زبان فصیح - آب بسیار زیاد و زُلال و صاف - خالص و صاف - روشن و واضح - کسی که فصیح و رسا و روشن سخن بگوید - کسی که بدون لُکنت سخن بگوید . و کلمه «عَجَم» نیز معانی گوناگونی دارد که از جمله آن ها عبارتند از :  نژادِ غیر عَرَب - ایرانیان -  هسته خرما و هسته مَویز و زَبیب و کشمش و غیره  - لال و زبان بسته - گنگ و بی عقل و کم خِرَد- بی اطلاع  - کسی که نتواند فصیح سخن بگوید - کسی که از چیزی بی اطلاع باشد و یا مُنکر حقیقتی باشد . اَعجَم یعنی کسی که غیر عرب و یا غیر فصیح و یا گنگ و لال و زبان بسته و بی عقل و کم خِرَد باشد . ضمنا باید توجه داشت که کلمه عَجَم  الزاماََ به معنای  ایرانی و ایرانی ها نیست بلکه به هر کسی و قومی و ملّتی (یعنی غیر عرب) که عربی نمی دانستند به آنها عَجَم می گفتند و از طرف دیگر نیز همه عرب ها و کشورهای عربی از ابتداء ، عرب نبودند بلکه از ملّیّت ها و اقوام دیگر بودند و بر اثر تحولات و وقایع مُختلف ، فرهنگ و زبانشان عربی شد و در زُمره اعراب در آمدند . مانند کشور مِصر که پس از فتحِ مصر توسّط اَعرابِ مسلمان در زمان خلیفه دوم یعنی عُمَربن الخَطّاب در سال 22 هجری قمرى ، تعداد زيادي عرب ها و مسلمانانِ عرب به اين سرزمين وارد شدند و با آمدن قبائل عربي به مصر و افزايش تماس دو گروه مسلمانان(عرب ها) و قِبطي ها(غیر عرب ها)، زمينه هاي پذيرش زبان و فرهنگِ عربي در کشور مِصر فراهم شد. عده ای از مِصري ها تا پايانِ حکومتِ اَعراب بر مصر ، مسلمان و عرب شده بودند و این روند در دوره هاي بعدي و در طول دو قرن پس از اسلام به تدریج ادامه داشت تا اینکه سرانجام مِصر به صورت يک کشور عربي درآمد . در عصر ما نیز در برخی از کشورهای عربی  عده ای از این وهّابیّون و سَلَفی ها و تکفیری ها که عرب زبان هستند اصالتاََ عرب نبودند بلکه بعدها با سکونت در  کشور های عربی و مناطق عرب نشین و بعد از زاد و ولد در این مناطق ، عرب شدند .

برخی از کارشناسان در رابطه با این حدیث (نَحنُ قُرَیش وَ شِیعَتُنَا العَرَبُ وَ عَدُوُّنَا العَجَمُ) گفته اند که  مقصود امام صادق (ع) از این حدیث آن است که : ما قُریش هستیم یعنی باشخصیّت‌ترین ، فهمیده‌ترین ، خالص‌ترین و خوش لهجه‌ ترین مردم هستیم ، چرا که قُریش برترین نژاد و نسل در میان نژادهای مُختلف عَرَب ، و بَنی‌هاشِم برترینِ قُریش و ائمه اطهار (عَلَیهِمُ السَّلامُ) برترین بَنی‌هاشِم بودند . سپس می‌فرماید : شیعیان ما عَرَبند ، یعنی افراد صاف ، خالص و بی‌ غِلّ و غِشّ هستند ، فصیح سخن گفته و مقصود ما اهل بیت (ع) را خوب فهمیده و هنگام تفهیم به دیگران با بیانی فصیح و سخنی شیوا و رسا و روشن مقصود ما را به دیگران منتقل می‌کنند خواه از نژاد عرب باشند یا عَجَم و غیر عَرَب . و دشمنان ما عَجَمند یعنی افراد بی‌اطلاع از مَبانی فکری ما اهل بیت (عَلَیهِمُ السَّلامُ) و انسان های بی‌عقلی هستند که حقایق را مُنکر شده و با ما که برای هدایت و سعادت بشر آمده‌ایم دشمنی کرده و مقصود ما را نمی‌فهمند و هنگام انتقال به دیگران ، سخن ما را به راستی و درستی  و با لهجه‌ای فصیح و قابل فهم به مُخاطبان خود ، مُنتقل نمی‌کنند خواه از نژاد و نسل عَرَب باشند یا عَجَم . مرحوم شيخ عبّاس قُمي در کتاب سَفينَةُ البِحار در ماده و کلمه «عَجَم» چندین حدیث و روایت براي بيان فضائل و فضيلت هاي عَجَم (غیر عرب مثل ایرانیان) و خدمات آنها به اسلام را آورده است از جمله اینکه در روایت است که علي (ع) فرمود : مي بينم عَجَم [غیر عرب مثل ایرانیان] را كه در خيمه هايي كه در مسجد كوفه برافراشته اند ، قرآن را به مردم همانگونه كه نازل گرديده ، تعليم مي نمايند ( سَفينةُ البِحار شیخ عبّاس قمی، ج2، چاپ قديم، ص164.)

خامِساََ : در این حدیث از دو جهت یعنی از نظر سند و نیز از نظر معنا  و مفهوم و  دلالت باید مورد بحث و بررسی قرار گیرد . برخی از رِجال این حدیث از سوی رجالِیّون و از نظر علم رِجال تضعیف شده اند و سَنَد این حدیث نیز ضعیف است و این روایت جزو روایاتِ ضعیف محسوب می شود  و بنا بر آنچه که در کُتُب رجال درباره سَنَد این حدیث آمده است چنین استفاده می شود که هر چند راوی اصلی این حدیث یعنی «ضُرَيْسِ بْنِ عَبْدِ اَلْمَلِكِ» بر اساس کتابِ فِهرِستِ مرحومِ شیخ طُوسی «ره» از اصحاب امام صادق  (ع)  و از راویانِ مُوَثَّق و ثِقَه محسوب می گردد  ولی بعضی از رجال سَنَدِ این حدیث(مثل عُثْمَان بْنِ جَبَلَة و سَلَمَة بْنِ اَلْخَطَّاب) از سوی علماء رجال ، تضعیف شده‌اند و بعض دیگر نیز توثیق نشده اند . پس این حدیث معتبر نیست  زیرا از نظر عِلمُ الحَدیث و حدیث شناسی ، حدیثی معتبر است که تمام سلسله رُوات و راویان آن از سوی رجالیّون و کارشناسانِ علمِ رِجال ، توثیق شده باشند و در یکی از اقسام سه گانه حدیث یعنی صحیح و  حَسَن و مُوَثَّق قرار گرفته باشد و یا اینکه حدیثِ معتبر حدیثی است که همه یا اکثر فقهاء به آن عمل نموده و یا بر اِعتِبارش ، دلیل اقامه کرده باشند . به عبارت دیگر اين روايت از نظر سَنَد اشكال دارد زيرا در سندش «عُثْمَان بْنِ جَبَلَة» قرار گرفته كه «مجهول» است و همچنين در سَنَدش «سَلَمَة بْنِ اَلْخَطَّاب» ذکر شده است كه نَجاشي که از علماء خَبیر در علم رجال و فنِّ رجال و از رجالیّون سرشناس در علم رجال است  مي گويد : او   (یعنی سَلَمَة بْنِ اَلْخَطَّاب)  در حديث ضعيف است . لذا اين روايت هيچ اعتباري ندارد و نمی توان آن را به امام (ع) نسبت داد . [رجوع شود به مُعجَمُ الرِّجالِ، سیّد ابوالقاسم خویی«ره» ، ج 4، ص 9. - کتابِ فِهرِست شیخ طوسی «ره» ]   .

و امّا در رابطه با معنای این حدیث ، باید به مطالب و نکاتی توجه داشت است تا با عنایت  به آن نکات که برخی از آن ها را در امر رابع ذکر کردیم  ، معنای صحیح و درستی از این حدیث ارائه نمود . مُحَدِّث قُمی بعد از نقل این حدیث ، تحت عنوان «بیان» ، شرح و توضیحی را که مرحوم علّامه مجلسی در باره این حدیث در بِحارُ الأَنوار داده است می‌آورد و در باره معنا و دلالت و مفهوم این حدیث چنین می گوید : «وَ شِیعَتُنَا العَرَبُ» اَی : اَلعَرَبُ المَمدُوحُ مَن کانَ مِن شِیعتِنا وَ اِن کانَ عَجَماََ  وَ العَجَمُ المَذمُومُ  مَن کانَ عَدُوَّنا وَ اِن کانَ عَرَباً . یعنی عَرَب به معنای لُغوی که مَمدوح و شایسته و خوب باشد از شيعيان ما است گر چه عجم و غیر عرب باشد و عَجَم به معنای لُغوی که مذموم و بد  و ناشایست است از دشمنان ما است گر چه عرب و غیر عَجَم باشد .  به عبارت دیگر معنای درستِ این حدیث «نَحنُ قُرَیش وَ شِیعَتُنَا العَرَبُ وَ عَدُوُّنَا العَجَمُ»  چنین است :  ما از طائفه قُریش هستیم و شیعیان و پیروان ما «عَرَب» به معنای انسان های ممدوح و خوب و درست کردار و صاف و بی غِلّ و غِشّ و خوش طینت و خوش فکر و مُطیع و مُحِبّ ما هستند چه به اصطلاح ، عرب باشند و چه غیرعرب و  دشمنان ما  «عَجَم» به معنای انسان های مذموم و بدکردار و بد طینت و ناشایست و نیرنگ باز و بداندیش است که از ما اطاعت نمی کنند چه به اصطلاح ، عرب باشند و چه غیر عرب و  به عبارت سوم مرحوم شیخ عبّاس قُمی در کتاب سَفینَةُ البِحار در ماده و کلمه «عَجم» ذیل این حدیث تحت عنوان «بیان» می‌ گوید : اینکه امام صادق (ع) فرمود: «وَ شِیعَتُنَا العَرَبُ»، معنای لُغوی کلمه عَرَب مراد است  نه معنای اصطلاحی  که قوم و نژادِ عرب باشد و اینکه فرموده‌: «وَ عَدُوُّنَا العَجَمُ» معنای لُغوی کلمه عَجَم ، منظور است نه معنای اصطلاحی که قوم و نژادِ عَجم باشد .  برخی از کارشناسان گفته اند که در عُرفِ مُحاوره‌ای و فرهنگ اَعرابِ آن زمان ، به آدم خوب و فهمیده و حکیم ، عَرَب گفته می شد و جنبه‌ مدح و ستایش داشته است ، لذا اگر می گفتند فلانی عَرَب است ، یعنی آدم حکیم و خوبی است  همچنین به آدم بد و کسی که درک درستی نداشت  عَجَم گفته می شد که جنبه‌ مذمّت‌ داشته است . پس به طور خلاصه معنای کلام آن حضرت (امام صادق «ع») این است که  شیعیان ما  عَرَب هستند یعنی همه آدم های خوبی هستند و لو اینکه از عَجَم و غیر عرب باشند  و دشمنان ما عَجَم هستند یعنی  همه آنها آدم های بدی هستند اگر چه از نژاد عَرَب و غیر عَجَم باشند . برخی نیز در رابطه با این حدیث چنین گفته اند : معناي حديث  بعيد نيست که همان چيزي باشد كه شيخ عبّاس قُمی در سَفینَةُ البِحار ذکر کرده است چرا كه تعبير «شِیعَتُنَا العَرَبُ» با «اَلعَرَبُ شِیعَتُنا» مُتفاوت است . «شِیعَتُنَا العَرَبُ» یعنی هر كس كه شيعه ماست ، عَرَب است یعنی اصیل و صاف و خالص و خوش طینت و ممدوح است که این معنا درست است  و «اَلعَرَبُ شِیعَتُنا» یعنی فقط عرب و نژاد و قومِ عرب شيعه ماست که معنای نژادپرستی دارد که صحیح نیست و از دیدگاه قرآن و اهل بیت (عَلَیهِمُ السَّلامُ) مطرود و مذموم و محکوم و باطل است . و نیز تعبير «عَدُوُّنَا العَجَمُ» با «اَلعَجَمُ عَدُوُّنا» متفاوت است .  «عَدُوُّنَا العَجَمُ» یعنی  هر كس كه دشمن ماست ، عَجَم است یعنی ناخالص و بدکردار و بد طینت و بداندیش است که معنای درستی است  و «عَدُوُّنَا العَجَمُ» ، یعنی عَجَم و قوم عَجَم (غیر عرب) ، دشمن ماست که معنای نادرستی می باشد . [در باره معنای کلمه عَرَب  و عَجَم رجوع شود به کتاب لِسانُ العَرَب از اِبن مَنظور،ج 1، ص 589 و نیز کُتُب لُغوی دیگر] .

بعد از این عبارت («وَ شِیعَتُنَا العَرَبُ» اَی : اَلعَرَبُ المَمدُوحُ ، مَن کانَ مِن شِیعتِنا وَ اِن کانَ عَجَماََ  وَ العَجَمُ المَذمُومُ  ، مَن کانَ عَدُوَّنا وَ اِن کانَ عَرَباً)، مرحوم مُحَدِّث قمی ، نظر و رأیِ عُمَرِ بن الخَطّاب را نسبت به ایرانی‌ها  و فارس‌ها تحت عنوان «سُوءُ رَأیِ الثّانِی فِی الأَعاجِمِ» (رأیِ نادرست خلیفه دوم در مورد عجم ها) نقل می‌کند . در اینجا مرحوم شیخ عباس قمی ، به خوی نژادپرستی خلیفه دوم با تعبیر «سُوءُ رَأیِ الثّانِی فِی الأعاجِم» اشاره و انتقاد کرده است  یعنی رفتار و خوی خلیفه دوم «عُمَر بن خَطّاب» چنین بوده که در پی ترویج برتری نژادی و تَعصّبات قومی و تبعیضِ نژادی بوده است  نه اینکه امام صادق (ع)  یا امام دیگر  این سخن را بیان کرده باشند .  دنباله حدیث مذکور نیز نشان میدهد كه دستور اِسارت و بردگی گرفتن ایرانیان مربوط به رأی و نظر عُمَربن خَطّاب (خلیفه دوّم از خُلَفای اربعه مسلمانان در صدر اسلام) می باشد كه در زمان خلافت او جنگ میان اعراب و ایرانیان اتفاق افتاد : لَمّا وَرَدَ سُبِیُّ الفُرسِ (بِسُبّيِّ الفُرس) اِلَی المَدینَةِ أَرادَ الثّانِی أَنْ یَبیعَ  النِّساءَ وَ أَنْ یََجْعَلَ الرِّجالَ عَبیدَ العَرَبِ وَ عَزَمَ عَلَی أَنْ یَحْمِلَ العَلیلَ وَ الضَّعیفَ وَ الشَّیخَ الکَبیرَ فِی الطَّوافِ وَ حَوْلَ البَیتِ عَلَی ظُهُورِهِم ، فَقالَ اَمیرُالمُؤمِنینَ  (عَلَیهِ السَّلامُ) : اِنَّ النَّبیَّ (صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ) قالَ : اَکرِمُوا کَریمَ قَومٍ وَ إنْ خالَفُوکُم وَ هؤُلاءِ الفُرسُ حُکَماءُ کُرَماءُ فَقَد أَلْقَوا إِلَینَا السَّلامَ وَ رَغِبُوا فِی الإِسلامِ وَ قَد إِعتَقتُ مِنهُم لِوَجهِ اللهِ حَقِّی وَ حَقَّ بَنِی هاشِمِِ  ….    یعنی  وقتی اُسَراء و اسیرانِ فارسی زبان (ایرانیان) را به مدینه آوردند ، دوّمی (عُمَر بن الخَطّاب) خواست زن های آنها را بفروشد و مردانشان را  غلام و برده عرب قرار دهد و تصمیم گرفت که افرادِ معلول و ناتوان و پیرمرد را در طَواف و اطرافِ بَیت الله الحَرام ، سوار بر پشت آنها (ایرانیانی که به غلامی و بردگی گرفته شده بودند) کند . حضرت امیرالمُؤمنین علیّ بن ابیطالب (ع)  در اینجا عَکسُ العمل و واکنش نشان داد و در دفاع از حقِّ ایرانیان  فرمود : به راستی پیامبر اسلام (ص) فرمود که کریم و بزرگوارِ هر قوم و ملّتی را احترام کرده و  گرامی بدارید هر چند که (از نظر عقیده و زبان و فرهنگ) با شما مخالف باشند ، این در حالی است که ایرانیان مردانی حکیم و دانشمند و انسان هایی با شخصّیت و با کرامت‌ و بزرگوار هستند زیرا که آنها بر ما سلام و درود فرستاده و میل به اسلام پیدا کرده‌اند  و من سهمِ غنیمتِ جنگی خودم و حقِّ بنی‌هاشم از این اسیران ایرانی را  برای خدا و رضایت و خوشنودی خداوند آزاد کردم !!! . ) . [رجوع شود به  سَفینَةُ البِحار، ج 6 ص 165 چاپ جدید هفت جلدی - كِتابُ الغَيبَةِ از مُحمَّد بن اِبراهیم نُعمانِی،  ص 333. - مَناقِب اِبن شَهر آشُوب] . 

با بیانات پیش گفته روشن شد که آنچه که از سوی مُعاندین بر ضدّ ایرانی‌ها به امام حسین (ع) نسبت داده اند و شایع کرده اند رأی و نظر عُمَر بن الخَطّاب است نه امام حسین (ع) . عُمَر اراده کرده بود که زن های از اُسرای ایرانی را بفروشد و مردانشان را غلام و برده عرب قرار دهد !! و  امیرالمُؤمنین (ع) با او مخالفت کرده و ایرانی‌ها را مردمانی دانشمند و حکیم و باکرامت و بزرگوار و شریف و با شخصّیت مُعرّفی فرمود و آنها را شایسته اِکرام و  احترام شمرد . با این بیان و توضیحی که در باره این حدیث داده شده است معلوم و روشن می شود که معنای اصلی و درستِ حدیث که ذکر شد غیر از آن معنایی است که وَهّابیت گمراه و خبیث و آل سعودِ ملعون از روی نیرنگ و شیطنت و دروغ پردازی ، منتشر ساختند .

سادِساََ :  اینکه باید بدانیم که اهل بیت (عَلَیهِمُ السَّلامُ) مخصوصا پیامبر اکرم (ص) و حضرت علی (ع)  بسیار به  ایرانی ها توجه و علاقه داشتند  و  اساساََ روایات و احادیث زیادی در وصف و مدح  ایرانی ها و مخصوصا قُمی ها از سوی پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) وارد شده است  و برخی از آیات   از جمله آیه 38 از سوره مُحمَّد (ص) و آیه 54 از سوره مائده در وصف و ستایش ایرانی ها و از جمله جناب سلمان فارسی (سَلامُ الله عَلَیهِ)  می باشد . و نیز در باره قم و مردم قم احادیث زیادی وارد شده است که بسیار جالب و شگفت انگیز است . در جلد 60 از بِحارُالأَنوار ص 214 در حدیث 31  این سخن از امام صادق (ع) در وصف مردم قم آمده است که فرمود :  ... وَ هُوَ مَعْدِنُ شِیعَتِنا . یعنی قم و شهر قم مرکز و کانون شیعیان و پیروان ما است . مورد دیگر در باره مدح و و فضیلت و توصیف غیرعرب از جمله ایرانیان فرمایش امام صادق (ع) در تفسیر این آیات است که خداوند در آیه 198 و 199 از سوره شُعَراء می‌فرماید : «وَ لَوْ نَزَّلْناهُ عَلى‌ بَعْضِ الْأَعْجَمِينَ * فَقَرَأَهُ عَلَيْهِمْ ما كانُوا بِهِ مُؤْمِنِينَ . یعنی : اگر ما قرآن را بر بعضی از عَجَم‌ها (غیر عرب‌ها مثل ایرانی ها) نازل می‌کردیم و او آن را بر اَعراب قرائت می‌کرد ، به آن ایمان نمی‌آوردند . امام صادق (ع) در تفسیر این آیات می‌فرمایند : لَوْ نُزِّلَ اَلْقُرْآنُ عَلَى اَلْعَجَمِ مَا آمَنَتْ بِهِ اَلْعَرَبُ وَ قَدْ نُزِّلَ عَلَى اَلْعَرَبِ فَآمَنَتْ بِهِ اَلْعَجَمُ فَهَذِهِ فَضِيلَةُ اَلْعَجَمِ . اگر قرآن بر عَجَم (غیر عرب مثل ایرانیان) نازل می‌شد ، عرب به آن ایمان نمی‌آورد در حالی که، بر عرب (یعنی پیامبر اسلام «ص») نازل شد و عَجَم (مثل ایرانیان) به آن ایمان آوردند ، پس این فضیلتی است برای عَجَم و غیر عَرَب از جمله ایرانیان . [رجوع شود به سَفینَةُ البِحار، ج 6 ، ص 165، چاپ جدید هفت جلدی. - بِحارُ الأنوارِ الجامِعَةِ لِدُرَرِ أَخبارِ الأئِمَّةِ الأَطهارِ (عَلَیهِمُ السَّلامُ) ، جلد 64 ، صفحه  173 - تَفسیرُ القُمی]

و نیز حدیثی  از فرزند عُمَر  (اِبن عُمَر) وارد شده  که رسول خدا (صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ) فرمود :  رَأَيْتُ غَنَماً كَثِيرَةً سُوداً دَخَلَ فِيهَا غَنَمٌ كَثِيرٌ بِيضٌ ، قَالُوا فَمَا أَوَّلْتَهُ يَا رَسُولَ اَللَّهِ ؟! قَالَ  :  اَلْعَجَمُ يُشَارِكُونَكُمْ فِي دِينِكُمْ وَ أَنْسَابِكُمْ وَ اَلَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ لَوْ كَانَ اَلْإِيمَانُ مُعَلَّقاً بِالثُّرَيَّا لَنَالَهُ رِجَالٌ مِنَ اَلْعَجَمِ [لَو کانَ الدِّینُ اَوِ الأِسلامُ اَوِ الأِیمانُ اَوِ العِلمُ مُعَلَّقاً بِالثُّرَيَّا لَتَناوَلَهُ رِجالُُ مِنْ ابْنَاءِ فَارِسَ اَوِ الفارِسِ] فَأَسْعَدُهُمْ بِهِ فَارِسُ . در عالم رؤیا گوسفندان سیاهی را دیدم که گوسفندان سفید زیادی داخل آنان شده‌اند . اصحاب گفتند : چه تعبیری برای آن دارید ای رسول خدا؟! فرمود تعبیرش این است که : اَلْعَجَمُ يُشَارِكُونَكُمْ فِي دِينِكُمْ وَ أَنْسَابِكُمْ . گروهی از عَجَم ( غیر عرب مثل ایرانیان) هستند که در آیین و نژاد با شما شریک می‌شوند و سپس فرمود : وَ اَلَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ لَوْ كَانَ اَلْإِيمَانُ مُعَلَّقاً بِالثُّرَيَّا لَنَالَهُ رِجَالٌ مِنَ اَلْعَجَمِ فَأَسْعَدُهُمْ بِهِ فَارِسُ . قَسَم به آن خدایی که جانم به دست اوست  اگر ایمان در ثُریّا بود ، مردانی از عَجَم (ایرانی ها) به آن دست می‌یافتند . و  سعادتمند ترین و خوش بخت ترين آنها به لحاظ ايمان عَجَم و ايرانيان هستند . [رجوع شود به سَفینَةُ البِحار، ج 6، ص 166، چاپ جدید هفت جلدی ماده (عَجَم). - بِحارُ الأنوارِ الجامِعَةِ لِدُرَرِ أَخبارِ الأئِمَّةِ الأَطهارِ (عَلَیهِمُ السَّلامُ) جلد 58  ، صفحه 230 - کَنزُ العُمّال، ج۱۲، ص۹۲.]

سابِعاََ :ََ باید بدانیم که معیار برتری و فضل به علم و دانشِ مُتَعهِّدانه و تقوی و پرهیزکاری و معرفت و کمالات انسانی و دینی و عقل سلیم  و مانند آن است و پیامبر اکرم (ص)  بر اساس تعالیم وَحیانی و قرآنی تا آخِرین لحظاتِ عُمر شریف و مُبارکشان با نژاد پرستی و تَعصّباتِ قومی و تبعیض نژادی و خرافه پرستی  و ... مبارزه فرمود و آیات و روایاتی  هم در این رابطه  وارد شده است . اهل بیت پیغمبر (عَلَیهِمُ السَّلامُ)  که جانشینان واقعی و حقیقی پیامبر و رسول الله (ص) هستند  هیچگاه سخنی که حاکی از برتری نژادی و تَعصّبات قومی و برتری نژاد عرب  بر عَجَم و غیر عَرب باشد  نمی گویند و هر کس چنین نسبت ناروایی را از روی عمد و علم و آگاهی  به آنها بدهد دشمن خدا و رسول الله (ص) و اهل بیت (ع) است و کیفر دنیایی و عُقبایی دارد . ملاک و معیار در فضل و برتری از دیدگاه اسلام و قرآن به تقوی و پرهیزکاری و علم و دانش مُتَعَهدانه و و معرفت و شناخت و تعقّل و مانند آن است . خداوند در سوره حُجُرات آیه 13 چنین می‌فرماید : يا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْناكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَ أُنْثى‌ وَ جَعَلْناكُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ . ای مردم، ما شما را از جنس مرد و زن آفریدیم، و شما را تیره‌ها و قبیله‌های مختلف قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید ، به راستی که گرامی‌ترین و برترین شما نزد خدا باتقواترین شماست ، همانا خداوند دانا و آگاه (به ظاهر و باطن همه امور) است. [سوره حُجُرات، آیه 13.] . چگونه ممکن است که ما بدون توجه به عمق کلام و معنای صحیح آن به ظاهر کلامِ امام (ع) تمسّک کنیم  و معیار برتری را در برتری نژادی و مانند آن قرار دهیم و  بگوییم که امام (ع) فرمود  :«نَحنُ قُرَیش وَ شِیعَتُنَا العَرَبُ وَ عَدُوُّنَا العَجَمُ» : یعنی ما از تَبار قُریش هستیم و هواخواهان و پیروان ما عربند و دشمنان ما ایرانی‌ها هستند ؟!!!  اساسا در آیین پیامبر (ص) و اهل بیت (عَلَیهِمُ السَّلامُ)  نژاد پرستی و برتری نژادی محکوم و مطرود است و بعلاوه صِرف حَسَب و نَسَب ظاهری نیز فائده ای ندارد و هیچگاه  حَسَب و نَسَب و مانند آن  فضيلت ذاتي نمي آورد و خداوند متعال فرزند نوح را با اين كه از نسل او و فرزندش است و بدون واسطه از او مُتولّد شده است به جهت اينکه رنگ اعتقادي و اخلاقي و عملي او را ندارد و از تعالیمِ نورانی و حیاتبخش بیتِ وحی خارج شده است  ، از اهل و خاندان نوح  (ع) نمي شمارد و در سوره هود آیه 45 و 46 چنین می فرماید : وَ نادَى‌ نُوحٌ رَبَّهُ فَقالَ رَبِّ إِنَّ ابْنِي مِنْ أَهْلِي وَ إِنَّ وَعْدَكَ الْحَقُّ وَ أَنْتَ أَحْكَمُ الْحاكِمِينَ* قالَ يا نُوحُ إِنَّهُ لَيْسَ مِنْ أَهْلِكَ إِنَّهُ عَمَلٌ غَيْرُ صالِحٍ فَلا تَسْئَلْنِ ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنِّي أَعِظُكَ أَنْ تَكُونَ مِنَ الْجاهِلِينَ . پس نوح پروردگارش را ندا داد و گفت: پروردگارا همانا پسرم از خاندان من است و البتّه وعده‌ تو (در باره آنچه که وعده فرموده ای) حقّ است و تو بهترين داورانى. * (خداوند در پاسخ به نوح) فرمود : اى نوح  او (یعنی فرزند تو) در واقع از خاندان تو (و نبوّت) نيست ، او داراى عمل ناشايستى است (یا اینکه  او تا آنجا در کفر و اِلحاد و فسق و فجور فرو رفته است که گویا مُجسّمه شرّ و فساد و ذاتِ ناشایست گردیده است . )، پس چيزى را كه به آن علم ندارى از من مَخواه ، همانا من تو را موعظه مى‌كنم كه مَبادا از جاهلان باشى .

و نیز پيامبر اكرم (صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ) بعد از فتح مَكّه ، اصول اساسي دعوت خود را چنین اعلام فرمود :  اَلْحَمْدُ لِلَّهِ اَلَّذِي صَدَقَ عَبْدَهُ وَ أَنْجَزَ وَعْدَهُ وَ غَلَبَ اَلْأَحْزَابَ وَحْدَهُ ، إِنَّ اَللَّهَ أَذْهَبَ نَخْوَةَ اَلْعَرَبِ وَ تَكَبُّرَهَا بِآبَائِهَا وَ كُلُّكُمْ مِنْ آدَمَ وَ آدَمُ مِنْ تُرَابٍ - وَ إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اَللّٰهِ أَتْقٰاكُمْ . حمد و سپاس خداوندي را كه به عبدش (پیامبر اکرم«ص») وفا كرد و به وعده اش عمل كرد (با عبدش درست و صادقانه عمل نمود) و او را به تنهايي بر اَحزاب و گروه هاي مُتحد (عَرب و قُريش) پيروز نمود . به راستي که خدا نَخوَت و خودبيني و تكبّر عَرَب و افتخار او به پدرانش و برتر شمردن نسل خود را بر دیگران از بين برد . همه شما از آدم هستيد و آدم از خاك بود و برترين و گرامی ترین شما نزد خداوند مُتعال  با تقواترين شما است». (بِحارُالانوار ج 70 ص 287 -  مِشکاةُ الأنوار فِي غُرَرِ الأَخبار , جلد 1 , صفحه 59 )،

و نیز آن حضرت در حَجَّةُ الِوداع  (که تنها حجّ پیامبر (ص) بعد از اسلام است و حَجّی است که در آخِرین سال عُمر پیامبر اکرم (ص) و چند ماه پیش از رحلتش واقع شده است)  اصول اساسيِ دینی و معرفتی و تربیتی و اخلاقی خود را چنين بيان فرمود : یٰا أَیُّهَا النَّاسُ، أَلا إِنَّ رَبَّکُمْ وَاحِدٌ وَ إِنَّ أَبٰاکُمْ وَاحِدٌ، أَلا لا فَضْلَ لِعَرَبیٍِ عَلَی عَجَمِیٍّ، وَ لا عَجَمِّیٍ عَلَیٰ عَرَبِیٍّ، وَ لا أَسْوَدَ عَلَی أَحْمَرَ، وَ لاَ لأحْمَرَ عَلَی أَسْوَدَ إِلاّ بِالتّقْوی. أَلاَ هَلْ  بَلَّغْتُ ؟ ـ قَالُوا: نَعَمْ، قَالَ: ـ لِیُبَلِّغَ الشَّاهِدُ الْغَائِبَ . [ أَيُّهَا اَلنَّاسُ إِنَّ رَبَّكُمْ وَاحِدٌ وَ إِنَّ أَبَاكُمْ وَاحِدٌ لاَ فَضْلَ لِعَرَبِيٍّ عَلَى عَجَمِيٍّ وَ لاَ لِعَجَمِيٍّ عَلَى عَرَبِيٍّ وَ لاَ لِأَحْمَرَ عَلَى أَسْوَدَ وَ لاَ لِأَسْوَدَ عَلَى أَحْمَرَ إِلاَّ بِالتَّقْوَى قَالَ اَللَّهُ تَعَالَى: إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اَللّٰهِ أَتْقٰاكُمْ ]  . اي مردم خداي شما يكي است و پدر شما (آدم «ع») يكي است . هيچ فضل و برتری براي عرب بر عَجَم (غير عرب) نيست و نه براي سياه بر سرخ مگر به تقوای الهی . سپس آن حضرت خطاب به مردم فرمود : آيا اين اصل را  به همه شما ابلاغ كردم و رساندم؟ همگي عرض كردند : آري . سپس حضرت فرمود : پس  شاهدان و حاضران باید اين اصل را به غایبان برسانند . یعنی همه انسان ها در هر زمان و مکان باید به این اصول پایبند باشند ، ولی متاسفانه در دنیای کنونی رعایت این اصول در میان مردم در شرق و غربِ عالَم  حتی در جوامع اسلامی بسیار کم رنگ است و بد اخلاقی ها و کج رفتاری ها و ظلم و جنایات به اَوج فَلَک رسیده است!!!  (در باره حدیث فوق رجوع شود به كَنزُ العُمّال از مُتّقی هِندی ج 3، ص 699 - اَلجامِعُ لِأَحکامِ القُرآنِ ج16 ص 342 .- مَعدِنُ الجَواهِر وَ رِیاضَةُ الخَواطِر ، جلد 1 ،ص 21 -  تَنبیهُ الخَواطِرِ وَ نُزهَةُ النَّواظِرِ که معروف به مجموعه وَرّام است«وَرّامِ بنِ اَبِی فِراس حِلّی» ؛ ج 1 , ص 6 .)

و در پایان جهت خوشنودی دل های شیعیان و مُحِبّانِ اهل بیت (عَلَیهِمُ السَّلامُ)  مخصوصا مُنتظران حضرت ولیّ عصر (عَلَیهِ السَّلامُ) حدیث زیر را تقدیم می دارم و امید است که مشمول عنایات و توجّهات اهل بیت (ع) بویژه آقا و مولا و سَرورمان حضرت حُجّت بنِ الحَسَن العَسکری (عَلَیهِمَا السَّلامُ) باشیم . اِن شاءَاللهُ تَعالی  :

عَنْ أَبِي اَلْجَارُودِ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ اَلْبَاقِرِ (عَلَیهِ السَّلامُ) قَالَ : أَصْحَابُ اَلْقَائِمِ ثَلاَثُمِائَةٍ وَ ثَلاَثَةَ عَشَرَ رَجُلاً أَوْلاَدُ اَلْعَجَمِ بَعْضُهُمْ يُحْمَلُ فِي اَلسَّحَابِ نَهَاراً يُعْرَفُ بِاسْمِهِ وَ اِسْمِ أَبِيهِ وَ نَسَبِهِ وَ حِلْيَتِهِ وَ بَعْضُهُمْ نَائِمٌ عَلَى فِرَاشِهِ فَيُوَافِيهِ فِي مَكَّةَ عَلَى غَيْرِ مِيعَادٍاَبُوجارُود (زِیاد بن مُنذِر معروف به اَبُوجارُود که فرقه جارُودِیّه مُنتسب به او است) می گويد : امام باقر (عَلَیهِ السَّلامُ) فرمود : «اصحاب قائم (عَلَیهِ السَّلامُ) سيصد و سيزده مَرد از فرزندان عَجَم (غیر عَرَب مثل ایرانیان) هستند كه عدّه ای از آنها در روز ، سوار بر سَحاب و  اَبر می شوند و به وسیله آن به سوی آن حضرت حرکت می کنند و  با نام و نشانشان و نام پدر و حَسَب و نَسَب و خصوصيّات و آرایش و آراستگی ظاهری و باطنی شان  شناخته مى‌شوند و برخي از آنها همانگونه که شبانگاه بر بسترِ خويش خوابیده اند ، بدون وعده و آگاهي قبلی (در مَکّه) به محضر و خدمت آن حضرت ، مُفتخر می شوند و با او دیدار می کنند  . ( کِتابُ الغَيبَةِ للنُّعمانِی ، ص 312  ، باب 20 ، ح 8  - بِحارُالأَنوار ، ج 52  ، ص 369.)


** آیت الله سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجی


****************************************

*************************************************

*** مطالب حضرت آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی گیلانی+http://hakim-askari.rozblog.com/post/623 . +کلیک کنید

***کتابخانه اینترنتی آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی ....+کلیک کنید


**پاسخ به یادداشت تخرببی دکترسعیدنمکی-وزیربهداشت+طب اسلامی+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی+http://hakim-askari.rozblog.com/post/624 .+کلیک کنید .

********************************************

***

حواشی سفر پزشکان بدون مرز به ایران/ +جاسوسانی پزشک نما +https://www.yjc.ir/fa/news/7294723/%D8%AD%D9%88%D8%A7%D8%B4%DB%8C-%D8%B3%D9%81%D8%B1-%D9%BE .+باشگاه خبرنگاران جوان .

**************************************

*** آیاآیت الله بروجردی مطلقامخالف نظام وحکومت دینی بوده است؟!!!+آیت الله سید اصغرسعادت میرقدیم لاهیجی+http://saadatmirghadim.mihanblog.com/post/535 .

*** چرا آیت الله بروجردی درباره اعدام نوّاب صفوی و همرزمانش توسط  شاه کاری نکرد؟!!! +آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی+http://nasimemarefat.parsiblog.com/Posts/5136/ +کلیک کنید .

*** گفت‌وگو با حضرت آیت‌الله امام خامنه‌ای درباره شخصیت شهید نوّاب صفوی+https://www.isna.ir/news/92102816215/%DA%AF%D9%81%D8%AA-%D9%88%DA%AF%D9%88- .

*** آیا تشکیل حکومت اسلامی جائز است؟(اشکال و جواب)+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی+http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=14302 .+پایگاه اندیشوران حوزه+کلیک کنید

*************************************************

*** موضوعات و عناوین اخلاقی و تربیتی و اجتماعی و اعتقادی و حدیثی+پایگاه اندیشوران حوزه+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی


*** عناوین و موضوعات اخلاقی،تربیتی ، اجتماعی، سیاسی...+وبلاگ نسیم معرفت+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی

**سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در آیینه تصاویر+سردار دل ها+http://hakim-askari.rozblog.com/post/593 . +کلیک کنید .

** متن وصیتنامه سردار دل ها شهید حاج قاسم سلیمانی+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی +http://hakim-askari.rozblog.com/post/597 .+ کلیک کنید .

** مرحوم (شهید) حاج عبدالله ضابط مشهدی جزء برترین مُبلِّغان در سراسر کشور بود+به یاد مرحوم حجت‌الاسلام و المسلمین حاج عبدالله ضابط مشهدی پایه گذار سیره شهداء +سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی+کلیک کنید
** تعطیلی های گسترده در کشور به جهت کرونا  یک اشتباه فاحش است+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی  !+نسیم معرفت+کلیک کنید


** برخی از راهکارها در مُبارزه و مُواجَهه با ویروس کُرونای جدید+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی+نسیم معرفت

*** تفسیر سوره کهف توسط آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی+ بر اساسِ «متنِ عربی کتابِ اَلمیزان جلد 13.علامه طباطبایی»+سایت سعادت میرقدیم ها+کلیک کنید  +

http://saadatmirghadimha.rzb.ir/post/8 .

** آخرین خبر‌ها درباره

شیوع کرونا

در جهان/ تعداد مبتلایان چینی به شدت کاهش یافت !!! .+https://www.yjc.ir/fa/news/7268590/%D8%A2%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%AE%D8%A8%D8%B1.*** به‌ گفته مقامات سازمان سلامت جهانی (یا World Health Organization به اختصار WHO)  : سرعت انتشار دروغ  در باره یروس جدید از سرعت انتشار خودِ ویروس بیشتر است....+ https://www.yjc.ir/fa/news/7262095/%D9%88%DB%8C%D8%B1%D9%88%D8%B3-%DA%A9 .+باشگاه خبرنگاران جوان .